Accent Equity Partners Aktiebolag

Accent säljer snabbväxande Glitter-butiker

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2004 15:22 CEST

Accent Equity Partners har idag avyttrat Sven Axel Svensson Holding AB (”SAS”) med 120 Glitter-butiker i Sverige, Norge, Danmark och Finland till BergendahlsGruppens ägare, familjen Bergendahl-Mylonopoulus. Bolaget, med huvudkontor i Söderköping, har drygt 700 anställda och beräknas omsätta 350 miljoner kronor i år.

SAS driver den ledande detaljhandelskedjan (Glitter) i Norden inom modesmycken. Bolaget grundades 1975 med inriktning på grossisthandel inom modesmycken och accessoarer.

Grossiströrelsen var huvudverksamhet till 1999 när Accent Equity Partners (”Accent”) förvärvade SAS. Därefter styrdes inriktningen över till detaljhandel. Detaljhandelsrörelsen har sedan vuxit från 14 butiker i Sverige till 120 butiker i Norden som alla ägs och drivs i egen regi under namnet Glitter. Grossiströrelsen har under tiden behållit sin starka marknadsposition.

SAS har haft en stark utveckling sedan Accent förvärvade bolaget. Försäljningen har mer är tredubblats från 97 miljoner kronor år 2000 till 350 miljoner i år. Utvecklingen har skett under god lönsamhet. Antalet anställda har ökat från 100 till över 700 under samma period.

I Glitterbutikerna säljs modesmycken till kvinnor i åldrarna 15-35 år. Förutom smycken saluförs solglasögon, kepsar, bälten och andra accessoarer.

– Under vårt snart femåriga ägande har SAS utvecklats från en svensk grossistverksamhet till den helt dominerande detaljhandelskedjan för modesmycken i Norden, säger Jan Samuelson, Senior Investment Manager på Accent Equity Partners. Vi har öppnat en ny Glitter-butik i snitt varannan vecka i fem års tid, vilket är förklaringen till bolagets framgångsrika tillväxt. Jag är glad över att välkomna familjen Bergendahl som ny ägare till bolaget. Vi har lärt känna Bergendahls som en professionell detaljhandelsaktör med både ambition och kunskaper att utveckla SAS vidare utifrån dagens position.

– Det känns väldigt spännande och stimulerande att nu träda in som ny ägare i SAS och Glitter. Jag ser förvärvet som en utmärkt strategisk satsning i vår strävan att arbeta långsiktigt och utveckla affärer som ligger nära hjärtat, säger Elisabeth Bergendahl-Mylonopoulus

Jan Samuelson, Senior Investment Manager, Accent Equity Partners. Telefon 08-545 073 05, mobil 070-830 96 00. jan.samuelson@accentequity.se

Spiros Mylonopoulos, koncernchef, BergendahlsGruppen, Tel 0451-482 22, mobil 0736-20 81 00, spiros.mylonopoulos@bergendahls.se

Accent Equity Partners är en av de ledande aktörerna inom mellansegmentet av den nordiska riskkapitalmarknaden. Accent förvaltar ca 4,5 miljarder kronor med ca 1,8 miljarder tillgängliga för nya investeringar. Ett 20-tal ledande finansiella institutioner från Norden, England, Holland, Frankrike, Tyskland, Luxemburg, Schweiz och USA finns med bland Accents investerare. Accent har sedan mitten av 90-talet förvaltat sex fonder och genomfört ett 50-tal investeringar och 30 exits i vitt skilda branscher. www.accentequity.se