Accenture AB

Accenture och i2 hjälper AvestaPolarit Stainless att uppnå ökad produktionskapacitet

Pressmeddelande   •  Sep 09, 2003 14:16 CEST

Accenture och i2 Technologies har genomfört en implementation av i2:s logistiksystem Transportation Modeler hos AvestaPolarit Stainless, en av världens ledande producenter av rostfritt stål. Systemet har införts för att optimera AvestaPolarit Stainless logistikkedja så att företaget effektivt ska kunna möta kraven på ökad produktionskapacitet.

Under fjärde kvartalet 2002 köpte AvestaPolarit Stainless programvara från i2 för att optimera sina logistikfunktioner och rusta sig inför de utmaningar och krav som ökad produktionskapacitet innebär. Steg ett var att implementera fraktplaneringssystemet Transportation Modeler i den finska fabriken i Torneå. Accenture ledde installationen av det nya systemet som var i funktion efter endast tre och en halv månad.

i2:s Transportation Modeler innehåller verktyg för analys av tidigare trafikvolymer uppdelat på område och transportföretag. Resultatet av denna analys kan användas för att välja de mest kostnadseffektiva transportföretagen eller förhandla fram bättre priser med transportföretag som erbjuder mängdrabatter.

I samband med att AvestaPolarit Stainless ökade produktionen av rostfritt stål i Torneå och Terneuzen i Nederländerna för att möta den globala efterfrågan, stod företaget inför allt större logistikproblem. För att optimera AvestaPolarit Stainless logistikfunktioner implementerade Accenture och i2 Transportation Modeler. Som ett resultat har AvestaPolarit Stainless kunnat minska transportkostnaderna, förkorta lagertiderna samt öka effektiviteten när det gäller fraktplaneringen och administrationen vid export.

Systemet är utvecklat för att ge omedelbara effektivitetsvinster för logistikavdelningen. Enligt AvestaPolarit Stainless bidrar programvaran till att spara pengar genom att minska kostnaderna för lastbilstransporter vilket i sin tur minskar de övergripande kostnaderna på alla de stora marknaderna.

- För att kunna möta kraven på ökad produktionskapacitet utan att behöva öka resurserna, samarbetade vi med Accenture och i2 för att förbättra våra arbetsflöden och automatisera vår logistikhantering. Den här lösningen har varit värdefull för verksamheten och har optimerat vår kostnadseffektivitet på transportsidan, säger Tarja Elf, Business Development Manager hos AvestaPolarit Stainless i Torneå.

- För att vi ska öka lönsamheten inom marknaden för rostfritt stål, där kostnaderna för färdigvaror är mycket höga, är det nödvändigt att effektivisera logistikprocessen och undvika att för stor del av kapitalet binds upp i lager. Genom en nära integrering av fraktplaneringen med tillverkningen, kan AvestaPolarit uppnå maximal kostnadseffektivitet för sina färdigvaror och bli en verklig föregångare inom sin bransch, säger Jussi Konkola, partner inom Accentures avdelning Metals & Mining.

- Genom detta projekt lyfter AvestaPolarit sin fraktplanering till en mycket hög nivå vilket är en nödvändighet när man arbetar med geografiskt spridda produktionsanläggningar och begränsad transportkapacitet. Vi ser fram mot att kunna bidra till effektiviseringen av AvestaPolarits logistikverksamhet med hjälp av i2:s lösningar, säger Tim Porter, i2:s vice VD för Nordeuropa.

Om AvestaPolarit Stainless
AvestaPolarit är en av världens största producenter av rostfritt stål med en omsättning om 3 miljarder euro år 2002 och en stålverkskapacitet, på 2,75 miljoner ton. AvestaPolarit kombinerar kostnadseffektiv produktion med ett brett produktsortiment och ett omfattande världsomspännande distributionsnät. AvestaPolarit inriktar sig helt på rostfritt stål, en bransch i stark tillväxt. Alltsedan bolaget bildades i januari 2001 har visionen varit att bli bäst på rostfritt - "Best in stainless".

Idag ingår AvestaPolarit som största affärsområde i metall- och teknologikoncernen Outokumpu, som har över 21 000 anställda i mer än 40 länder och en omsättning som år 2002 uppgick till 5,6 miljarder euro.

Om Accenture
Accenture är ett globalt företag inom managementkonsulting och IT- tjänster. Genom att leverera innovativa lösningar hjälper Accenture sina kunder att uppnå sina visioner och skapa långsiktiga värden. Med djup branschkunskap, breda globala resurser och dokumenterad erfarenhet inom konsulting och outsourcing kan Accenture snabbt mobilisera rätt människor, kompetenser, allianser och teknologier. Med fler än 80 000 medarbetare i 47 länder genererade Accenture en omsättning på 11,6 miljarder dollar under räkenskapsåret som slutade den 31 augusti 2002. Besök gärna vår hemsida på www.accenture.com/sweden

Om i2
i2 är den ledande leverantören av 'end-to-end' Supply Chain Management- lösningar. i2 utvecklar och levererar programvara som hjälper kunderna att optimera och samordna aktiviteter för att framgångsrikt styra tillgång och efterfrågan. i2 har drygt 1 000 kunder över hela världen - varav många marknadsledande aktörer - bland dem sju stycken som finns med på Fortunes globala topp 10-lista. i2 grundades 1988 med målsättningen att hjälpa sina kunder att effektivisera sina verksamheter genom att implementera lösningar som ger snabb avkastning på avkastat kapital. Läs mer på www.i2.com.

i2 är ett registrerat märke för i2 Technologies US, Inc. och dess dotterbolag.

För mer information, kontakta:
Jussi Konkola
Accenture