Accenture AB

Accenture och Microsoft lanserar nya förbättrade tjänster för myndigheter och offentlig sektor

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2003 08:42 CEST

Accenture och Microsoft introducerar nu en förstärkt version av Accenture eGovernment Accelerator, där Microsofts portallösning Gateway ingår. Genom att integrera Microsofts Gateway Solution med Accentures eGovernment Accelerator kan myndigheter snabbare erbjuda nya elektroniska tjänster till medborgare. Accenture eGovernment Accelerator är utformat för att integrera myndigheternas transaktionsformulär och information på Internet med de bakomliggande IT-systemen.

Accenture och Microsoft kommer att marknadsföra Accenture e Government Accelerator i Sverige, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Irland, Italien, Nederländerna, Norge, Portugal, Sydafrika, Spanien och Storbritannien.

Acceleratorn erbjuder funktionalitet som generering och behandling av elektroniska formulär; verifiering och godkännande av transaktioner; utdelning och leverans av dokument och meddelanden; integrering av elektroniska tjänster för myndigheten; och hantering av elektroniska signaturer.

Accentures eGovernment Accelerator lanserades första gången i mars 2001 för att hjälpa myndigheter att på kort tid erbjuda webbaserade tjänster för medborgare. Acceleratorn kombinerar Accentures expertkunskap och erfarenhet med Microsofts teknologi och gör att myndigheter snabbt kan skapa och lansera nya transaktionstjänster över nätet. Acceleratorns flexibla och utbyggbara arkitektur kan enkelt anpassas för enskilda myndigheters behov och krav.

- Trycket på myndigheter att erbjuda bättre och mer kostnadseffektiva Internettjänster till medborgarna ökar hela tiden. Den nya versionen av Accenture eGovernment Accelerator hjälper myndigheterna att möta kraven och underlättar integrationen med de bakomliggande IT- systemen. Samtidigt kortas tiden som vanligtvis krävs för att utveckla användbara online-tjänster, säger Annika Thunberg som är ansvarig för Accenture Government i Sverige.

- Lösningen som Microsoft och Accenture utvecklat hjälper myndigheter att i grunden förbättra sina Internetprojekt för att kunna ge medborgare en bättre service och ökad effektivitet till betydligt lägre kostnader, säger Pete Hayes, vice president för Microsofts Public Sector-enhet i Europa, Mellanöstern och Afrika.

I Europa arbetar redan Accenture och Microsoft med myndigheter i Danmark, Irland och Spanien.

För mer information kontakta:
Annika Thunberg, partner Accenture, tel 08-451 36 48, annika.thunberg@accenture.com Hans Kullin, PR-ansvarig Accenture, tel 08-451 37 03, hans.kullin@accenture.com

Om Accenture
Accenture är ett globalt företag inom managementkonsulting och IT- tjänster. Genom att leverera innovativa lösningar hjälper Accenture sina kunder att uppnå sina visioner och skapa långsiktiga värden. Med djup branschkunskap, breda globala resurser och dokumenterad erfarenhet inom konsulting och outsourcing kan Accenture snabbt mobilisera rätt människor, kompetenser, allianser och teknologier. Med fler än 80 000 medarbetare i 47 länder genererade Accenture en omsättning på 11,6 miljarder dollar under räkenskapsåret som slutade den 31 augusti 2002. Besök gärna vår hemsida på www.accenture.com/sweden

Om Microsoft
Microsoft grundades 1975. Microsofts vision är att skapa innovativ programvara som ger människor tillgång till tjänster, information och kommunikation oberoende av tid, plats och enhet.