Accumulate AB

Accumulate ett av Sveriges 20 hetaste innovationsföretag

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2011 08:30 CET

Accumulates säkerhetsteknik för mobila bank- och betallösningar har utsetts till en av Sveriges hetaste innovationer av Svenska Institutet

Stockholm, 9 februari, 2010. Sverige tillhör världseliten inom innovation. Som ett led i att stärka kunskapen om denna position genomför Svenska institutet (SI) med start i höst en internationell innovationssatsning. Inom ramen för denna tar SI fram en utställning som ska visa 20 av Sveriges hetaste innovationer. Accumulate är ett av åtta utvalda företag inom området informations- och kommunikationsteknik (ICT).

Accumulates teknik används idag i mobila säkerhets- och betallösningar och har rönt mycket stort intresse runt om i världen. Med sin patenterade teknik och processer på företagets mobila säkerhetsplattfom Mobile Everywhere (ME), kombineras högsta säkerhet och enkel användning med en unik flexibilitet att lägga till innovativa tjänster i mobilen. Accumulate ME stöder alla mobilplattformar.

Vi är mycket stolta över denna utnämning. Vår patenterade teknik för säkra mobila tjänster väcker mycket stort intresse internationellt och nu får vi möjlighet att visa upp den för många fler”, säger Stefan Hultberg, vd för Accumulate.

Via en omfattande urvalsprocess har 20 av Sveriges, just nu, mest intressanta innovationer valts ut bland unga tillväxtföretag. Tillsammans med ett antal forskningsinnovationer, som ger en inblick i framtiden, visar de hur svensk innovationsanda skapar förutsättningar för internationell konkurrenskraft. Utöver de åtta företag som valts ut inom ICT representerar innovationerna även Life Science, miljöteknik samt spel- och nöjesindustrin. Mer information om SI och hela listan här.

Utställningen, som tas fram i samarbete med White arkitekter, premiärvisas i Silicon Valley i USA i höst och ska sedan turnera runt om i världen i nära samarbete med berörda svenska ambassader och lokala samarbetsparter. Ett omfattande program anpassat till respektive stad och land kopplas till utställningen.

Lars Aase, +46 701 44 18 22, lars.aase@accumulate.se

Jenny Hagblom, Press- och informationsansvarig för SI, 0736-84 20 22, jenny.hagblom@si.se

Om Svenska Intitutet

Svenska Institutet är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. Mer information på www.si.se och www.sweden.se.

Accumulate is a leading company in mobile financial services and mobile security solutions. Examples are mobile payment, mobile banking, secure login, secure identification and secure card payments. With its patented technology the company helps enterprises enable cost effective security and payments services using the mobile as security device.

For more information visit www.accumulate.se.