Acer Sverige

Acer presenterar Iconia W4

Pressmeddelande   •   Jan 16, 2014 14:18 CET

16 januari 2014 – Acer presenterar sin nya 8,1-tums datorplatta Iconia W4, med Windows 8.1 och Intel® Atom™-processor. Iconia W4 är tillräckligt kompakt för att hållas i ena handen, och samtidigt bred för att det ska vara skönt att titta på den. Det tar både arbetseffektivitet och mediaunderhållning till en ny nivå.

Målgruppen är privat- och yrkesanvändare som vill ha en datorplatta som är enkel att bära och praktisk för att utföra flera uppgifter på en gång med en och samma smidiga enhet. Plattan kommer med Microsoft Office Home och Student 2013 förinstallerade utan extra kostnad, och med ett tillvalsbart slimmat och portabelt tangentbord för de som behöver det.

Iconia W4 har en IPS-skärm som ger bra bild, färg och ljusstyrka ur en rad olika betraktelsevinklar, upp till 170 grader, vilket gör den perfekt när man ska titta på något tillsammans. Zero Air Gap-tekniken tar bort all luft mellan pekplattan och LCD-modulen, vilket minskar speglingen och ökar läsligheten även när solen ligger på. Iconia W4 har ett bildförhållande på 16:10 och en upplösning på 1280x800 pixlar, en 2 MP 1080P framkamera samt en 5 MP bakkamera med autofokus och stöd för 720p/1080p i 60 resp. 30 bilder per sekund, vilket ger fantastiska bilder och videor.

En 4:e generationens Intel® Atom™ 1,8 GHz-processor gör att användarna kan spela upp video, spela och surfa smidigare. När plattan används i en hand så kan bilden visas stående, så att man får en bra ensidesvisning av appar, webbplatser, böcker, e-post och social media.

Windows 8.1 innehåller flera nya och intuitiva funktioner, såsom InstantGo som gör att datorplattan är redo för start när som helst genom att information och appar hålls uppdaterade även när skärmen är avstängd, genom att hålla igång en internetanslutning.

Iconia W4 kommer med Microsoft Office Home och Student 2013 så att användarna kan skapa och redigera Microsoft Word-, Excel- och PowerPoint-dokument var de än är någonstans, med ett tillvalsbart tangentbord i fullständig storlek för att göra det enklare att arbeta när man är ute och rör sig.

Att dela information mellan Iconia W4 och andra enheter är dessutom riktigt enkelt tack vare alla olika portar. Micro HDMI®-porten låter en enkelt koppla ljud och bild till en extern skärm för att visa presentationer och annat innehåll. Här finns också ett Micro USB-uttag så att man koppla in t.ex. telefoner för att dela filer med dem eller ladda dem. Kunderna kommer också alltid att ha plats för sitt innehåll och sin information på sin Iconia W4 - den kommer med antingen 32 eller 64 GB internt minne, och har stöd för ytterligare 32 GB lagringskapacitet via microSD-kort.

Vidare så har Iconia W4 en mycket nätt design - med en vikt på endast 415 gram och en tjocklek på endast 10,75 mm är den enkel att ta med sig överallt.

Tillbehör för extra produktivitet och skydd

Det finns en rad olika tillbehör som kan användas för att ha ännu mer kul och vara ännu mer effektiv med datorplattan.

Acer Crunch Keyboard — Acer erbjuder ett högklassigt, supersmidigt Crunch Keyboard i ett mjukt fodral av fuskläder som enkelt går att vika ihop till ett ställ för datorplattan. Det eleganta, 5,3 mm tjocka, silvriga tangentbordet har Bluetooth 3.0-anslutning och kan laddas via Micro USB.

Acer Crunch Cover — ett fodral som är tillverkat av hållbara mikrofibrer och kan vikas ut till ett ställ med flera olika vinklar för att passa alla användare. Det figurnära fodralet har öppningar för alla portar och finns i flera färger.

Acer Power Bank — upp till 4 timmars extra batteritid för datorplattor och upp till 30 timmars samtalstid för mobiltelefoner. En LED-lampa visar batteri- och laddningsstatus. Liten nog att transporteras i fickan med sina 100 gram.

Bland andra valbara tillbehör kan nämnas skyddsfilm, pekpenna och Travel Adapter.

Pris och tillgänglighet

Acer Iconia W4 är tillgänglig omgående och kostar från 2 690 SEK.

Om Acer

Acer grundades 1976 och är ett informations- och kommunikationsteknikföretag som ägnar sig åt forskning, design, marknadsföring, försäljning och support av innovativa produkter som underlättar människors liv. Acers gröna leverantörskedja levererar miljövänliga datorer, skärmar, projektorer, servrar, surfplattor och smarttelefoner – verktyg som våra kunder behöver för att utforska gränslöst och uppleva mer. Acer är rankad trea globalt när det gäller bärbara datorer (IDC 2012) och har 8 000 anställda. Omsättningen 2012 låg på 4,7 miljarder dollar. Gå in på www.acer.com för mer information.