Acer AB

Acer tar tredjeplatsen på EMEA-marknaden för videoprojektorer under Q4 2006, och fjärdeplatsen totalt för helåret 2006

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2007 13:54 CET

Acer, som är den fjärde största leverantören på den globala IT-marknaden (källa: Gartner data Q4 2006), meddelade idag att företaget under fjärde kvartalet 2006 tog tredjeplatsen på EMEA-marknaden för videoprojektorer (Europa, Mellanöstern och Afrika). Tack vare detta resultat klättrade företaget år 2006 för första gången upp till fjärdeplatsen (källa: Decision Tree Consulting, helår 2006).

Den stora framgången beror på företagets imponerande prestationer under fjärde kvartalet 2006, då Acer tog tredjeplatsen bland spelarna på EMEA-marknaden. Ett resultat som i sin tur beror på den enastående kvaliteten hos det breda utbudet av projektorer med den allra senaste och ultraportabla DLP-tekniken, som möter alla krav hos hemanvändare, ensamföretagare och små- till medelstora företag.

En närmare titt på data från EMEA-regionen avslöjar att Acer under år 2006 ökade sin marknadsandel till 7,38%, en tillväxt på 28% över det gångna året (marknaden som helhet växte bara med 17% under samma period). Detta förde Acer från en sjundeplacering till en fjärdeplacering under 2006. Trots att företaget missade tredjeplatsen med mindre än en procent för helåret 2006, lades grunden för att Acer ska nå pole position inom år 2007.

Prestationer 2006, huvudpunkter landsvis
Acer Denmark, marknadsledande i sitt eget land med en marknadsandel på 12,68%, var en av 2006 års större framgångar. Här noterade Acer ett starkt genombrott i segmentet Digital Home, speciellt bland unga personer, smarta användare som attraheras av det imponerande mervärdet och användarvänligheten hos Acers projektorer. Acer nominerades även till ett av Danmarks “CoolBrands” 2006: ytterligare en hyllning till Acers nyskapande ande och teknologiska genomslagskraft på yngre köpare.

Acer Germany. Den framgångsrika strategin för detaljhandeln gav Acer en marknadsandel på 12,58%, vilket gav företaget förstaplatsen i Tyskland före både NEC och BenQ under Q4-06.

Ett speciellt omnämnande går till Acer Czech Republic, Acer South Africa, Acer Russia, Acer Serbia och Acer Slovakia som alla tog andraplatsen på sina lokala marknader med marknadsandelar på respektive 15,42%, 15,30%, 11,85%, 17,95% and 21,35%.

Både Acer Belgium, Acer Germany och Acer Switzerland tog tredjeplatser på sina lokala marknader, med tvåsiffriga marknadsandelar (11,09%, 11,17% och 10,99%). I Belgien var skillnaden mellan Acer och listettan minimal (11,09% vs. 12,99% andel).

Alla Acers projektorer har de senaste uppdateringarna av det avancerade mikroskopiska chipsetet DLP™. Resultatet är en extra robust design som ändå är både tunnare och lättare. Detta ger i sin tur klart förbättrar bärbarhet och ergonomi, medan ägarkostnaderna hålls nere på ett minimum. Acers projektorer har skapats som ett komplement till den smarta designen på Acers notebooks för eleganta och stilrena miljöer, oavsett det gäller hemmet eller kontoret.

För att förbättra användarvänligheten och undanröja barriärerna mellan människan och tekniken, har Acer utrustat alla sina videoprojektorer med Empowering Technology, en mjukvarusvit med praktiska moduler som:

* Acer eView Management med enstegs inställningar för en rad existerande och anpassningsbara visningsprofiler för maximalt nöje under alla ljusförhållanden.
* Acer eOpening Management möjliggör personlig anpassning av startup- och standbyskärmarna med obegränsat antal lagrade bilder, genom endast en knapptryckning.
* Acer eTimer Management är en praktisk funktion som håller koll på tiden med en OSD-timer. Dina bästa framställningar blir ännu bättre med precisionen hos Acer eTimer Management, komplett med nedräkningsfunktion.

“Vi är jättenöjda med resultaten” kommenterar Oliver Ahrens, Product Business Director Display Products. “Under 2006 såg vi en otrolig tillväxt för alla våra produktlinjer, där serierna Professional, Value, Travel och Video tagit en fjärdeplacering på EMEA-marknaden för allra första gången. Vi siktar högt och målet är topplaceringen år 2007."