Folkpartiet

Acketoft (fp): Sorry alla kvinnor – det blev en myndighet

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2006 08:43 CET

- Regeringens förslag om en jämställdhetsmyndighet är ett gigantisk underkännande av den egna politiken på område, säger Tina Acketoft, riksdagsledamot (fp) och folkpartiets jämställdhetstalesman med anledning av regeringens förslag om en jämställdhetsmyndighet .

- Orback vill visa sig handlingskraftig och det bästa han kan komma på är en ny myndighet med ett luddigt uppdrag.Det som man under tio år vid makten inte lyckats med ska nu lösas av en 235:e myndighet. Man kan inte som kvinna bli annat än förbannad, säger Tina Acketoft.

- Vill man verkligen åstadkomma någon förändring i maktfördelningen mellan kvinnor och män borde man lösa upp monopolen på arbetsmarknaden för kvinnodominerade grupper. Ge kvinnor samma möjlighet som männen alltid haft - att välja och välja bort arbetsgivare. Skapa incitament för föräldrar att dela mer lika på föräldraledigheten. Se till att skolorna genomsyras av genusperspektivet. Ge JämO tuffare verktyg och sanktionsmöjligheter mot dem som inte följer jämställdhetslagen – och se till att 2000-talets största skam i Sverige, våldet mot kvinnor får den plats och finansiering det förtjänar. En myndighet löser inget av detta. Förslaget borde i det närmaste uppfattas som ett hån mot alla kvinnor, säger Tina Acketoft.

Tina Acketoft
riksdagsledamot (fp)