Acne Jeans

ACNE STUDIO ETABLERAR SIG I GÖTEBORG

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2006 11:33 CET

I en fantastisk specialdesignad lokal mitt i Göteborgs centrum kommer Acne Studio att bjuda på hela Acne Jeans kollektion, med sitt vid det här laget välkända ’garderobstänk’. I denna anda kommer alltifrån skor till hattar och smycken att finnas tillgängliga, sida vid sida med Acne Jeans efterfrågade denim kollektion.

Som i sina tidigare Acne Studios har Acne Jeans låtit lokalen styra utformningen och konceptet för butiken. Ett av ledmotiven i Acne Studio Göteborg är lekfullhet, så som i provrummens handspeglar som pryds av en lite förstorad herrfluga i David Hockney anda, något som står i kontrastfull kombination med en i övrigt asketisk attityd till design. Genom att anspela på ’Studio’ har Acne Studio Göteborg tagit avstamp i konstgalleriets vita väggar och betong golv. Lokalens byggelement liknar organiska skulpturer eller abstrakta objekt, och möblerna är placerade med ett förhållningssätt hämtat ur formalismens formspråk.

Material med en autentisk och genuin känsla har använts genomgående i lokalen, och precis som i Acne Jeans kollektioner är kontraster av stor vikt i Acne Studio Göteborg. Furu står i kontrast med plåt, high tech i kontrast med low tech, och det råa, ofärdiga i kontrast med det perfekta och fulländade. Även lokala element och arkitektoniska former har använts som inspiration. Göteborgs hamn har fått stå till grund för butikens centrala jeans möbel, där packlådor är spontant staplade på varandra i samma anda som arbetare staplar lådor tidiga morgnar i stadens hamn.

”Göteborg är en stad som vi länge haft ögonen på, och jag har tappat räkningen på hur många gånger mina vänner i Göteborg har tjatat på oss för att öppna en butik i stan. Dessutom är Göteborg en fundamental stad för alla som är intresserade och inspirerade av musik och denimkultur, och för Acne Jeans är ju de båda grundstenar i vårt koncept.” säger Jonny Johansson, Designchef på Acne Jeans.

Acne Studio Göteborg slår upp portarna på Magasinsgatan 19, 411 18 Göteborg, den 29 november 2006.

For further information please contact:

Anja Cronberg, ACNE Jeans, tel 08- 555 799 33, anja@acnejeans.com

About Acne Jeans:
Acne Jeans started in Stockholm in 1997 when the design collective ACNE manufactured 100 pairs of jeans with red stitches that where distributed amongst friends and clients. Today Acne Jeans is an international jeans company, selling jeans, accessories and “high fashion” clothing in over 27 countries. The collection is represented at, amongst others, Collette in Paris, Selfridges in London, Barneys in New York and Andreas Murkudis in Berlin.