Acronis

ACRONIS LANSERAR MOLNBASERAD BACKUP & RECOVERY PÅ VMWORLD, monter nr 24

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 16:55 CEST

Stockholm, 5 oktober 2010 Acronis®, en ledande leverantör av lättanvända lösningar för säkerhetskopiering, återställning och säkerhet för fysiska, virtuella och molnbaserade miljöer presenterar i dag Acronis Backup & Recovery® 10 Online. Den här molnbaserade lösningen för säkerhetskopiering och återställning erbjuder samma fördelar som ett externt datacenter utan de betydande investeringskostnader som ett sådant kräver.

Acronis Backup & Recovery 10 Online kommer att visas i Europa för första gången den 12–14 oktober på VMworld Europe i Köpenhamn. Tjänsten tillgodoser behovet av kostnadseffektiv molnbaserad datalagring för säkerhetskopiering och återställning. Den har tagits fram för små och medelstora företag som i nuläget vanligtvis säkerhetskopierar på band eller hårddisk som förvaras på en extern plats, eller som inte har någon strategi för dataskydd på en extern plats. Med hjälp av tjänsten kan IT-personal återställa filer, mappar och till och med hela systemavbildningar.

Lokal programvara för säkerhetskopiering som Acronis Backup & Recovery 10 erbjuder säkerhetskopiering och återställning i händelse av infrastrukturfel eller lokala incidenter som oavsiktligt raderade filer eller virusattacker. Den nya Acronis-lösningen möjliggör däremot en snabb och fullständig systemåterställning efter ett fullständigt avbrott utan att för den delen kräva en specifik plats för extern lagring eller de kostnader som detta medför.

Tjänsten omfattar stöd för de blandade virtuella och fysiska datormiljöer som är vanliga bland företag i dag. I och med den här produktlanseringen blir programserien Acronis Backup & Recovery 10 en av de första dataskyddslösningarna som erbjuder molnbaserad gentlös säkerhetskopiering för virtuella maskiner. (Genom att inte använda agenter minskar man mängden repetitiva administrativa uppgifter.) Den innebär dessutom följande:

• Endast marginell inverkan på kostnaderna för datahantering eftersom samma administrationskonsol för Acronis Backup & Recovery 10 kan kontrollera både molnbaserade och lokala säkerhetskopieringar. Detta gäller för såväl fysiska som virtuella maskiner.
  • Återställning av enstaka filer eller hela systemavbildningar, så att organisationen får den flexibilitet som behövs i händelse av katastrofåterställning.
  • Flexibla alternativ för datalagring som kan anpassas efter kundens policyer för säkerhetskopiering och arkivering.
  • Skydd av säkerhetskopierade data med hjälp av AES-256 datakryptering och användarautentisering för fullständig säkerhet.
  • Möjlighet till en inledande uppladdning för kunder med stora datamängder där säkerhetskopian läggs på en hårddisk som skickas till Acronis datacenter för uppladdning. I händelse av ett större serveravbrott flyttar Acronis serverns säkerhetskopior till en extern hårddisk som skickas till kunden; detta är en del av tillvalet Large Scale Recovery.

”Med sin senaste lansering har Acronis tagit ett tydligt initiativ på marknaden för små och medelstora företag genom att erbjuda en molnbaserad säkerhetskopiering och återställning till ett överkomligt pris. Detta kommer att skynda på utvecklingen av molnbaserad säkerhetskopiering och återställning, samt det extra skydd som denna medför, och bidra till att tekniken slår igenom på bred front”, säger Carla Arend, programchef, European Infrastructure Software på IDC.

”Säkerhetskopiering och återställning hänger på ansvar och tillförlitlighet. Dessa kärnvärden blir ännu viktigare när företag placerar kritiska data i molnet”, förklarar Magnus Blomgren, Nordenchef på Acronis. ”Den här produkten har helt och hållet utvecklats av Acronis, och den är en naturlig förlängning av vår lösning för säkerhetskopiering på plats. Efter nästan ett decenniums erfarenhet av att leverera organiskt framtagna katastrofåterställningslösningar till små och medelstora företag, och med över fem miljoner installationer över hela världen, står det klart att Acronis är det givna valet inom katastrofåterställning för små och medelstora företag.”

Priser och tillgänglighet

Tjänsten finns tillgänglig på årsprenumerationsbas och med en licens per maskin:

Acronis Backup & Recovery 10 Online för arbetsstation                           250 GB                                 €41,99

Acronis Backup & Recovery 10 Online för server                                                           1 TB                                     €449

Acronis Backup & Recovery 10 Online för virtuella maskiner                     2 TB                                     €899

Tjänsten kommer att finnas tillgänglig att köpa från och med den 12 oktober genom lokala kanalpartners. En kostnadsfri 60 dagars utvärderingsversion kan även erhållas den 12 oktober. Ytterligare information finns på: http://acronis.eu/backup-recovery/online/