Piratpartiet

ACTA omröstning uppskjuten med kort varsel

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2012 16:44 CEST

Utskottet för utvecklingsfrågor som skulle hålla omröstning kring det debatterade ACTA avtalet har nu skjutit upp röstningen kring sitt yttrande i frågan. Omröstningen är uppskjuten till slutet av juni, vilket upprör ett flertal av Europaparlamentets ledamöter.

- Det såg ut som om det fanns majoritet emot yttrandet vilket gör det svårt att inte se uppskjutandet som ett försök att få hindra utskottet att rösta ner avtalet genom att inte låta dem rösta, säger Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet

Som ett av fem utskott som skulle yttra sig i frågan skulle ett nekande ha sänt ut starka signaler om att avtalets skadliga effekter för utvecklingspolitiken och unionens hjälporganisationer.

- Att skjuta upp omröstningen är en tydlig taktik för att låta debatten lägga sig allt mer och göra att omröstningen sker när frågan inte är lika aktuell. Det gör det lättare att rösta mot befolkningens vilja utan deras vetskap, vilket jag anser varken känns bra eller är trovärdigt, avslutar Amelia Andersdotter

Piratpartiet  är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Piratpartiet försöker svara på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa. Piratpartiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, men arbetar nu med att bredda sin politiska plattform inför valåret 2014.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gavpartiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har också många systerpartier i andra europeiska länder, vissa av dem med folkvalda representanter på lokal och regional nivå.