Iugalis AB

Actea köper tidigare gasell- och logistikföretaget 4PL

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 16:01 CEST

Mer pengar på sista raden

Göteborg 2008-09-25 - - Actea Consulting AB blev till sist ägare till konsultbolaget 4PL (For Pure Logistics AB) som under sin 14-åriga historia hjälpt ett stort antal kunder att effektivisera sina logistikflöden, och som oväntat lämnade in konkursansökan den 27 augusti.

- 4PL:s verksamhet ligger helt i linje med Acteas strategiska ambitioner, berättar Acteas vd Anders Larsson. Vi har under en tid letat efter ett bolag med rätt kunskaper för att ytterligare förstärka vår organisation och öka mervärdet i tjänsteportföljen. Genom detta uppköp räknar vi med att än mer vässa vårt utbud av tjänster som till syvende och sist genererar mer pengar på sista raden åt våra kunder.

Gynnar bägge företagens kunder

De båda företagen har tidigare samarbetat och har för avsikt att erbjuda både Acteas och 4PL:s kunder en bredare och kraftfullare tjänsteportfölj.

- 4PL har ett gott rykte på marknaden, berättar Anders Larsson. Genom uppköpet kan vi gynna bägge företagens kunder. Vi kompletterar varandra. 4PL har breda och djupa logistikkunskaper. Actea arbetar med hela försörjningskedjan. Våra tjänster innefattar bland annat översyn av hela affärsstrategin, optimering av affärsprocesser och IT-stöd.

- Jag ser mycket positivt på denna affär, säger Jonas Eriksson, 4PL:s tidigare ägare. Jag är övertygad om att den kommer att innebära stora fördelar för kunderna.

Starka på västkusten

4PL har sitt säte i Göteborg och många av kunderna finns inom den privata sektorn i Västra Götaland.

- På så vis förstärker vi ytterligare Acteas kontor i Göteborg och kan samtidigt erbjuda kunderna en större helhetslösning, avslutar Anders Larsson.

Om Actea:

Actea Consulting AB är ett oberoende konsultbolag som hjälper företag och myndigheter att ta fram väl underbyggda beslutsunderlag, genomföra förändringar och därefter följa upp dem.

Actea finns representerat på sex orter i Sverige: Göteborg, Lidköping, Linköping, Stockholm, Västerås och Växjö. Huvudkontoret ligger i Göteborg. Företaget har idag 40-talet konsulter och omsättningen uppgick 2007 till 38 miljoner kronor. Siffran för 2008 beräknas bli runt 50 miljoner kronor. Kunderna återfinns inom vitt skilda verksamhetsområden. Några exempel är Försvarsmakten, SAAB, Vägverket, VGR (Västra Götalandsregionen) och Pharmadule.