Microsoft Sverige AB

Activision presenterar succétitlar för Nokia N-Gage spelkonsol

Pressmeddelande   •  Maj 14, 2003 00:00 CEST

Tony Hawk’s Pro Skater till Nokia med unika funktioner som trådlöst multiplay och mobil uppladdning av topplistor Nokia presenterade i natt, tillsammans med Activision och Ideaworks3D, Tony Hawk’s Pro Skater för Nokias N-Gage spelkonsol. Med unika mobil- och trådlösa multiplayer-funktioner, siktar Tony Hawk’s Pro Skater att till fullo utnyttja de mobila möjligheterna i Nokia N-Gage spelkonsol, och därmed skapa en unik och mobil spelupplevelse. Tony Hawk’s Pro Skater är den första titeln Activision presenterar för Nokia N-Gage. Activision har flera spelsucceér, vilka inkluderar prestigefylda Hollywoodlicenser, “first-person action games”, simuleringspel och extremsportspel. Genom att använda Ideaworks3D’s trådlösa teknik (Segundo3D och AirPlay), kan flera personer trådlöst spela Tony Hawk’s Pro Skater samtidigt via Bluetooth och till exempel ladda upp egna topplistor. “Som en av de mest populära TV-spelen någonsin, kommer Tony Hawk´s Pro Skater bli en hit för Nokias N-Gageplattform”, säger Dave Anderson, Director of Business Development and Licensing for Activision, Inc. "Genom plattformens multiplayer-möjligheter kommer spelare att för första gången kunna utmana varandra över det mobila nätet. Nybörjare såväl som erfarna spelare kommer att kunna göra trick, när som helst, var som helst.” ”Vi är mycket glada över att få arbeta med Activision och Nokia och få möjlighet att ta fram ett av världens bästa och mest eftertraktade spel och spelvarumärke till Nokia N-Gage spelkonsol", säger Adrian Sack, VD för Ideaworks3D Ltd. "Man måste se den häpnandväckande grafiken och spelupplevelsen med Tony Hawk's Pro Skater på en Nokia N-Gage spelkonsol för att tro att det är sant. Med vår teknik Segundo3D kan vi konvertera spel och nu erbjuda detta spel till Nokia N-Gage’s plattform och nu även erbjuda Bluetooth och mobil uppkoppling”. “Tony Hawk’s Pro Skater för Nokia N-Gage kommer att ge en helt ny dimension för spelkategorin extremsport – mobilitet – vilket inte kan fås på någon av de andra spelkonsolerna idag. De utökade mobilia funktionerna i spelet kommer att erbjuda en mer interaktiv spelupplevelse”, säger Johan Eidhagen, marknadschef, Nokia Mobile Phones Skandinavien. ”Det är helt enkelt en mobil Tony Hawk-upplevelse.” Om Activision Activision producerar och distribuerar interaktiva produkter inom underhållning. Bolaget grundades 1979 och hade för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2003 en omsättning på $864 miljoner. Företaget har sitt säte i Santa Monica, California och har verksamhet i USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Japan, Australien, Skandinavien och Nederländerna. Läs mer på www.activision.com. Om Ideaworks3D, Ltd. Är ett privatägt teknologiföretag med säte i London. Bolaget grundades 1998 av ingenjörer inom datavetenskap och elektronik på Oxford och Camebridge och har i över fyra år varit lönsamma och kommersialierat sin industri inom trådllösa spellösningar. Läs mer på http://www.mobilegames.com Om Nokia Nokia är världsledande inom mobil kommunikation. Med sin erfarenhet, innovativitet, användarvänlighet och säkra lösningar har företaget blivit världens största leverantör av mobiltelefoner och är en av de ledande leverantörerna av mobila, fasta och IP-baserade nät. Genom att föra in mobilitet i Internet skapar nu Nokia nya möjligheter för företagen och berikar människornas dagliga tillvaro ytterligare. Nokia har en av världens bredaste ägarbilder och finns noterat på sex av de största börserna. För mer information: Nokia Svenska AB Nokia Mobile Phones Torshamnsgatan 48 Box 1113 S-164 22 KISTA Sweden Tel. +46 8 41 00 83 00 Fax +46 8 41 00 88 15 Besök www.n-gage.com för hela Nokia N-Gages spelportfölj, nyckelegenskaper, bilder samt webcast från E3.