Baltic Art Center

Activist networks and social maps, a new arena for struggles

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2010 16:14 CET

Föreläsning av Pablo de Soto

Torsdag 18 februari, kl.18.00

Språk: engelska

Pablo de Soto arbetar praktiskt och teoretiskt med konst, media-arkitektur och social cybernetik. Tillsammans med chaser och osfa bildar han kärnan i hackitectura.net, ett kollaborativt nätverk som undersöker fältet mellan informations- och kommunikationsteknologi, nya sociala nätverk och traditionella fysiska rum. hackitectura.net har producerat evenemang som La multitud conectada och Fada’iat. Pablo de Soto är också engagerad i The Technology Observatory of the Straits och var en av redaktörerna för boken Fada’iat: Freedom of Movement, Freedom of Knowledge. Han var co-curator för Emergent Geographies, den andra upplagan av Technology, Creativity and Society i Extremadura, och projektet Situation Room på La LABoral, Gijon. Han tog sin Master examen i arkitektur vid KTH i Stockholm.

På BAC kommer Pablo att presentera några av sina senaste projekt, däribland en kollektiv aktion som han var med om att utföra i Rafah, Gaza. http://rafah.hackitectura.net/es/?page_id=7

Föreläsningen presenteras i samarbete med Instituto Cervantes, Riksutställningar och Gotlands Konstskola.

Baltic Art Center      Skeppsbron 24    SE-62157 Visby    www.balticartcenter.com