Vardag AB

Adam Tensta inspirerar ungdomar att engagera sig i sin vardag.

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2008 12:08 CEST

Kommuner som så här långt beslutat sig för att delta i kampanjen:

Umeå, Borlänge, Örnsköldsvik, Sundsvall, Sollefteå och Kramfors. Fler kommuner står på tur inför skolstarten.

Projektet – Get on our team

Bakgrund

Adam Tensta har via vänner och samarbetspartners starka band till Umeå och har under de senaste somrarna spenderat en del tid upp i norr. Via sina Umeå-kontakter inleddes samtal med Lennart Andersson på UmeBRÅ om hur de tillsammans skulle kunna nå ut till ungdomarna i kommunen. Några veckor och möten senare var ”Get on our team”-idéen född. Projektet växte sen snabbt till ett nationellt projekt.

”När jag fick höra att Adam var intresserad av ett samarbete surfade jag runt lite för att kolla om han verkligen var så fantastisk som alla sa. Direkt efter första intervju på YouTube kändes det som om vi inte kunde hitta en bättre samarbetspartner. Han är klockren” Lennart Andersson

Samtidigt hade Lennart fått ta del av en undersökning om droger som gjordes på en Internetcommunity i Umeå. Problemet som snabbt blev tydligt var att många ungdomar inte skulle prata med någon om deras kompis eller nära anhörig använde droger. Med den här kunskapen i ryggen disskuterade Lennart och Adam sig fram till ”Get on our team”-idéen.

Om ”Get on our team”

Syftet med projektet är att inspirera ungdomar att engagera sig i sin vardag. Att finnas där när någon är på väg att hamna snett. Vi vill väcka en diskussion bland ungdomar som gör att det slipper gå till ytterligheterna – ange eller överge. Två extremer som bara är att rekommendera när det gått för långt och man som kompis inte längre kan hjälpa. Engagemang är den gyllene medelvägen som ofta räcker väldigt långt. Att bry sig genom att fråga och stötta hjälper i de flesta fallen. Idéen med ”Get on our team” är att inspirera ungdomar att prata om de här frågorna och att i nästa steg även i större utsträckning än tidigare stötta sina kompisar.

www.getonourteam.se

Hemsidan är en central del av kampanjen. Här kan besökare hitta musikvideos, intervjuer med Adam, se filmklipp från turnén och ladda upp sina egna filmer om engagemang – de bästa filmerna belönas med en signerade ”It’s a Tensta thing”. På sidan kan ungdomar även hitta länkar till stödfunktioner i deltagande kommunerna.

Film och diskussionsunderlag för högstadie- och gymnasium

Under hösten kommer lärare och andra vuxna i ungdomars närhet i respektive kommun att få tillgång till ett utbildningsmaterial innehållande en film med Adams syn på engagemang och droger, musikvideon Dope boy och ett diskussionsunderlag.

Lokala aktiviteter

Under sommaren och hösten, i samband med Adam Tenstas sommarturné, i skolstarten och under terminen kommer de kommuner som är med i kampanjen att genomföra egna lokala insatser och arrangemang inom ramen för ”Get on our team”.

Adam Tensta skänker 25 000kr till ”Get on our team”

Adam Tensta fick 2008 utmärkelsen Junis Kompis som årligen delas ut av IOGT-NTOs Juniorförbund. Han får priset för sitt aktiva ställningstagande mot alkohol och andra droger. Som en välkänd profil i musiklivet är han en bra förebild för unga som vill kunna stå emot grupptryck och leva drogfritt. Priset som består av 25 000 kronor, skall skänkas till förmån för att barn och ungdomar ska få det bättre. Adam Tensta har valt att använda prissumman till att utveckla projektet”Get on our team”.

Om Adam Tensta

Adam Tensta är en av Sveriges hetaste artister just nu (Grammisvinnare 2008 – Dans/Hiphop/Soul) och en del av den nya trenden med unga kändisar som säger nej till alkohol och droger. Han jobbar redan aktivt med att lyfta frågan i sina forum och har nu bestämt sig för att engagera sig ännu mer i frågan genom”Get on our team”.

Länk för dig som vill veta mer om Adam: www.myspace.com/adamtensta