Add Gender

Add Gender och Anna A Utter skänker pengar till Hjärtebarnen

Pressmeddelande   •   Maj 08, 2012 09:19 CEST

Jenny Claesson på Add Gender och Anna Andersson Utter släppte den 27:e januari barnboken ”Styrkan sitter inuti - Anna kör skogsmaskin”. Till helgen skänker vi vinsten till Hjärtebarnen.

Anna Andersson Utter är en bra kontrast till de fördomar som finns kring vem som arbetar i skogen. Att Anna är kvinna gör henne speciell i skogsbranschen som idag består av ca 87% män men det som gör henne unik är att hon har en kronisk sjukdom som försvagar hennes kropp. Trots hennes lite annorlunda förutsättningar så arbetar Anna heltid som skogmaskinsförare och det är hon som är huvudpersonen i boken.

Anna Andersson Utter vet att det som inte syns utanpå ändå kan påverka inuti och hon lever för att inspirera andra med dolda handikapp och hon fastnade för Hjärtebarnsfonden. Annas dagar kräver mer planering men sjukdomen hindrar henne inte från att klara av sitt jobb alldeles utmärkt. Det finns plats för fler än bara stora starka män i rutiga skjortor. Hennes sjukdom syns inte utanpå och boken fungerar också som en utgångspunkt att diskutera sjukdom och friskhet med barn.

"Så länge hjärtat slår så lever vi och kan finna lycka och glädje. Eftersom att man inte ser hur hjärtat kämpar på utsidan så vill vi hjälpa flera hjärtan att slå", säger Anna A Utter.

Jämställdhetsföretaget Add Gender har projektlett boken pro bono och den har tagits fram tillsammans med sponsorer från skogsbranschen som tyckt att frågan är viktig, dessa är: John Deere, Elmia Wood, AB Karl Hedin, Gunnebo Industries, Skogstekniska Klustret, Norra Skogsägarna, SMF Skogsentreprenörerna och Allan Bruks AB.

”Hjärtsjukdomar drabbar ca 1 % av alla barn som föds oavsett kön och var i världen de föds. Det är en jämlik sjukdom om man kan tänka så”, säger Jenny Claesson, marknadschef på Add Gender och medförfattare till boken. "Sedan är det ett fantastiskt sätt att visa att även små företag kan göra skillnad", tillägger Jenny.

Överlämningen av en check på 10.000 kronor kommer att ske i samband med en inspirationsföreläsning som Anna och Jenny håller på Hjärtebarnsförbundet söndagen den 13 maj klockan 11.00.

Bilder från överlämningen kommer att publiceras på Facebook.com/Annaskogsmaskin för högupplösta bilder kontakta Jenny Claesson.

Se filmen om när Add Gender besöker Anna i sin skogsmaskin:

Följ boken ”Styrkan sitter inuti - Anna kör skogsmaskin” på Facebook:

www.facebook.com/annaskogsmaskin

Läs mer om Hjärtebarnsförbundet

Kontaktuppgifter:

Jenny Claesson

Marknadschef på Add Gender

jenny.claesson@addgender.se

telefon: 0761 25 25 50

Om Add Gender:

Add Gender är ett jämställdhetsföretag som arbetar med affärsinriktad jämställdhet genom analys, kompetensutveckling och rådgivning. Företaget grundades 2008 och är idag en byrå med ett tiotal jämställdhetsexperter kopplade till verksamheten. Add Gender arbetar utifrån devisen att jämställdhet ska vara begripligt, användbart och roligt. För att framtiden är jämställd.

www.addgender.se

www.facebook.com/addgender

Om Hjärtebarnsfonden:

Hjärtebarnsfonden ger bidrag till lägerverksamhet och sammankomster för

hjärtbarn och ungdomar och deras familjer. Hjärtebarnsfonden ger också bidrag

till forskning och utveckling kring medfödda hjärtfel och till familjer som har,

eller har mist ett barn med hjärtfel. Hjärtebarnsfonden har ett så kallat 90-konto

som står under SFI, Svensk Insamlingskontroll, som kontrollerar att pengarna går

till rätt ändamål.

Om Add Gender: