Lammhults Möbel AB

Add pall & accessoarer från Lammhults

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2014 09:30 CET

Anya Sebton adderar. Formgivaren låter sin framgångsrika Add-serie växa, nu med pallar och ett accessoarprogram. Tillsammans med befintliga produkter i serien adderar Add funktion, flexibilitet och design till de interaktiva arbetsrummen, stora som små. På Stockholm Furniture Fair lanserar Lammhults pallar i tre olika höjder, klädställ, tidskriftställ samt blom-/förvaringsställ.

ADD PALL
Med denna "sitt- och ståpall", i tre höjder, har formgivaren funnit balansen mellan estetik och funktion. Genom den lätt framåtlutade vinkeln i sitsen erhåller man ett ergonomiskt sittande. Add pall är ytterligare ett komplement i Add serien som bl a inriktat sig på de interaktiva arbetsrummen. Formgivaren Anya Sebton har gett pallen ett starkt grafiskt uttryck vilket ger pallen sin tydliga identitet. Designen faller naturligt in i raden av Lammhults egna klassiker, såsom S70-3 pallen.

Add pall adderar förutom estetik även funktion. Pallen har ett konsolstativ vilket gör att den kan hängas upp på ett bord och under- lätta ur städsynpunkt. Den går dessutom att köa vilket gör att man behöver uppta minimal plats vid förvaring.

Anya Sebton berättar: "Idag sitter vi aktivt, vi vill stå-sitta, snabbt kunna ställa oss upp och röra oss vidare. Genom att sitta mer upprätt får vi också bättre genomflöde av syre i kroppen. Vi tänker helt enkelt bättre!"

Add pall kommer i tre sitthöjder: 46, 63 och 78 cm. Sitsarna, i polyuretanskum eller klädda i tyg/läder, har olika vinklar beroende på höjd – allt för den perfekta sittkomforten.

ADD ACCESSOARER
Med en grafisk tydlig ram skapar Anya Sebton ett förvaringssystem med oändliga möjligheter för den flexibla arbetsplatsen, offentliga miljön eller hemmet.

Add är ett system för förvaring i alla rum där flexibilitet önskas. Serien innefattar tre varianter: klädställ, tidsskriftsställ, blom- och boxställ. Accessoarprogrammet har ett tydlig grafiskt formspråk och kan användas som solida delar, men även kopplas ihop till en sammanlänkad enhet. Den gjutna fotplattan, i vilken ramen sänks ner, finns både som fast och roterande.

Klädstället har stag för galgar men kan även utrustas med krokar i plast. Staget går att få i kromat stål samt i ask. Som tillval finns även ett paraplyställ som kan fästas direkt på ramen.

Tidskriftstället och blom-/boxstället fyller flera funktioner som förvaring av alltifrån tidskrifter, broschyrer och böcker till flaskor och blommor. Blomstället har tillhör- ande planterings kärl. Med den rena formen får man en vacker inramning av de olika funktionerna. Det går även dela upp funktionerna, ex en blomlåda och två tidskriftsboxar. Sammanlänkad bildar produkten en spännande rumsavskiljare med olika funktioner, t ex blomställ bredvid klädställ och en info/tidskriftshylla.

Om sitt nya förvaringssystem säger Anya Sebton: "Add accessoarer gör det möjligt att förvara på ett enkelt och smidigt sätt och samtidigt skapa ett visuellt uttryck till rummet. Add kan fungera som rumsavskiljare och kläder eller broschyr- material kan få bilda en vacker, levande kuliss".

Ramen till Add är 170 cm hög och finns i två olika bredder, 50 och 75 cm. Den erbjuds både i lack och i krom, dock är den gjutna foten är alltid lackerad.

LAMMHULTS MÖBEL AB
Lammhults Möbel AB, som grundades 1945, har sedan dess vuxit från en fabrik som tillverkade oljebrännare till ett internationellt erkänt designföretag med ett flertal möbler som idag kan kallas klassiker. Med en exportandel på ca 40% så finns Lammhults representerat i många prestigefyllda projekt världen över. Företaget samarbetar med formgivare som Gunilla Allard, Johannes Foersom/Peter Hiort-Lorenzen, Anya Sebton, Andreas Störiko och Andreas Farkas.

Lammhults utvecklar och marknadsför moderna möbler med internationell formgivning för företag med höga krav på kvalitet och design. Vi samarbetar med några av de främsta samtida möbelformgivarna. Det vi åstadkommer tillsammans skall vara elegant, effektivt och miljöanpassat. Lammhults ingår i Lammhults Design Group.