Accelerator Nordic AB

AddBIO har rekryterat Dr. Anders Jönsson till vetenskapligt råd

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2011 14:56 CET

Accelerators dotterbolag AddBIO har valt in Dr. Anders Jönsson i företagets vetenskapliga råd. Anders har bred erfarenhet inom ortopediområdet, både från en lång karriär som ortopedkirurg och från många år inom ortopedisk industri.

Anders Jönsson, MD, Ph.D., är idag chef för Traumaenheten inom ortopedkirurgen på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Han har även en bakgrund som Director of Global Medical Science på Stryker, ett världsledande, globalt ortopedibolag.

”Anders har mycket värdefulla erfarenheter och kunskaper om marknad och produktutveckling inom det här området, både från ett industriellt perspektiv och utifrån kirurgens perspektiv. Dessa erfarenheter kommer att vara av mycket stort värde för AddBIO inför och i diskussioner med såväl regulatoriska myndigheter som framtida partners för lanseringen av Zolidd”, säger Dr. Trine Vikinge, VD AddBIO AB.

Zolidd är en unik biomaterialprodukt som möjliggör förbättrad infästning av dentala och ortopediska implantat genom att det omkringliggande benet stärks. Bisfosfonat, en godkänd och sedan länge använd grupp av läkemedel, förbättrar interaktionen mellan benet och implantatet och ger bättre hållfasthet då det ges lokalt. Bättre hållfasthet reducerar risken för implantatlossning och andra komplikationer, vilket i sin tur ger färre om-operationer samt lägre kostnader för omvårdnad. Förbättrad stabilitet med Zolidd är visad i både prekliniska och kliniska studier och ytterligare två kliniska studier pågår. Zolidd är den första produkten från en patenterad teknologiplattform för lokal applikation av läkemedel från medicinska implantat.

För ytterligare information kontakta Andreas Bunge, VD Accelerator Nordic AB,
+46 70 824 25 25.

Accelerator Nordic AB är en bolagsgrupp inom life science. Bolagen i gruppen fokuserar på stora medicinska behov och flera av dem har nått kommersialiseringsfas. SPAGO Imaging utvecklar ett kontrastmedel som har potential att avsevärt förbättra den diagnostiska nyttan av MR-undersökningar. AddBIO, som har utvecklat en teknik för bättre infästning av ortopediska implantat, har inlett två kliniska studier med produkten. De två medicintekniska bolagen, SyntheticMR och OptoQ, har båda produkter på marknaden. Största ägare i Accelerator är Staffan Persson, Peter Lindell, Andreas Bunge och Länsförsäkringar Småbolagsfond. Aktien listas på Aktietorget. För mer information, se www.acceleratorab.se