Svenska Friidrottsförbundet

Adecco ny sponsor för Svenska Friidrottsförbundet

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2006 09:06 CEST

Bemanningsföretaget Adecco är ny sponsor för Svenska Friidrottsförbundet. Adecco skall hjälpa friidrottslandslagets aktiva med karriärcoaching med målet att ge bästa möjliga förutsättningar för övergången till arbetsliv efter avslutad idrottskarriär. Avtalet gäller de tre kommande åren för aktiva på EM- och VM-nivå.

– Vi tycker att det är viktigt att ta ansvar för våra aktiva inte bara idag utan även när de når slutet av sin idrottskarriär. Därför är vi mycket nöjda över att tillsammans med Adecco kunna erbjuda svensk friidrotts elitidrottare denna möjlighet att få fotfäste i näringslivet, säger Yngve Andersson, ordförande i Svenska Friidrottsförbundet.

Programmet ”Athlete Career Program” är uppdelat i fyra steg som beroende på behov och på den nivå av engagemang idrottaren väljer att lägga ned leder till allt från ett tillfälligt arbete vid sidan av träningen till en utvecklad karriärplan. Programmet ger tillgång till en personlig karriärcoach som hjälper deltagaren att definiera sina önskemål och att bäst utnyttja sina resurser.

– Vi vet att de egenskaper som krävs för att lyckas inom idrotten ofta är samma egenskaper som behövs i näringslivet. Till exempel gör engagemang, målfokusering, disciplin och energi idrottstalanger till attraktiva kandidater för arbetsgivare, säger Per-Magnus Hansson, projektledare för Athlete Career Program på Adecco.

Ytterligare information:

Yngve Andersson, ordförande Svenska Friidrottsförbundet, 070-514 12 70