Feministiskt initiativ Malmö

Adrian Repka ny politisk sekreterare för Feministiskt initiativ Malmö

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2015 20:54 CEST

Inför höstens första kommunfullmäktige tillträder Adrian Repka den nyinstiftade tjänsten som politisk sekreterare för Feministiskt initiativ (Fi) Malmö.

– Vi är mycket glada för att Adrian, med sin gedigna normkritiska kompetens och sin mångåriga transfeministiska antirasistiska aktivism nu kommer att vara en knutpunkt för Fi Malmös politik. Det kommer att få stor betydelse för den politiska utvecklingen i Malmö, säger gruppledare Linda Hiltmann.

Adrian har en utbildningsbakgrund i processutbildningen Kaospiloterna och en fil. kand. från Malmö högskolas Ledarskap och organisation. Adrian har senast arbetat med förebyggande av diskriminering och maktobalanser från den egna verksamheten Jämfota med uppdragsgivare som Lunds universitet, Göteborgs stad, Umeå feministfestival och Diskrimineringsbyrån Uppsala.

– Jag vill skapa förutsättningar för medlemmarna att formulera sin skarpa politik i en feministisk kultur där de vill och kan vara med länge. Genom bra processer och politik som tar utgångspunkt där behoven är som störst visar vi hur vi gör intersektionell, solidarisk feminism i praktiken, säger Adrian Repka.

Just nu fokuseras partigruppens energi på framtiden och tryggheten för de socialt utsatta EU-medborgare som bor i den vräkningshotade boplatsen Sorgenfrilägret och för de asylsökande personer som deltar i tältprotesten utanför Migrationsverket i Jägersro.

Kontakt:

Adrian Repka, politisk sekreterare Feministiskt initiativ Malmö, 0761 713 039, mail.

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med intersektionell feminism som ideologi. Intersektionalitet  är den samverkan mellan till exempel rasism, sexism och funkofobi som ger varje persons särskilda förutsättningar i samhället. Fi Malmö är en kommunförening till Feministiskt initiativ. I det kommunala valet 2014 fick Fi Malmö 3.23% och är representerade med två mandat i Malmö kommunfullmäktige.