Advance AB

Advance blir helsvenskt

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2009 08:36 CET

Göteborg 17 december 2009 - IT-tjänsteföretagen Advance AB och Compugroup AB (f d Profdoc) har slutit ett avtal där tyska Compugroup överlåter sitt ägande i Advance till personalen. I utbyte flyttas en del av Advance kunder som idag använder något av Compugroups journalsystem över till Compugroup. Genom avtalet blir Advance ett helsvenskt, fristående och helt personalägt bolag.

”Vi ser det här som en mycket bra och långsiktig lösning för såväl Advance som våra kunder. Med avtalet följer ett oberoende som gör att vi får möjlighet att behålla större delen av vår verksamhet och samtidigt utveckla vårt erbjudande mot nya marknader. Avtalet gör också att vi kan agera snabbare och effektivt möta de kundbehov som hela tiden uppstår”, säger Kent Wümer, vd på Advance AB.

Advance har som en del av sin verksamhet under snart 10 års tid utvecklat en standardtjänst i huvudsak anpassad för olika typer av vårdgivare inom hälso- och sjukvården. En del av denna tjänst är knuten till Compugroups journalsystem och har marknadsförts som ”Profdoc Online” på den nordiska marknaden. Denna del kommer nu att flyttas över till Compugroup. Advance kommer fortsatt att ansvara för de av Compugroups kunder som har fler applikationer och därmed en mer komplex IT-miljö samt alla övriga kunder.

Idag har Advance över 500 kunder i hela Norden som använder tjänsten Advance Online. Som kund betalar man en månadsavgift som bestäms av antalet användare och den erhållna servicefunktionen.

För mer information kontakta:

Kent Wümer, VD, Advance AB, tel 031-760 18 01, kent.wumer@advance.se

Ulf Eliasson, försäljningschef, Advance AB, tel 031-760 18 13, ulf.eliasson@advance.se

Om Advance AB

Advance AB erbjuder IT-applikationer som en tjänst, även kallat Cloud Computing eller ASP. Företaget, som är ett av de ledande i Sverige inom detta område, har sitt huvudkontor i Göteborg och omsatte 2008 ca 80 MSEK. Advance har idag över 60 medarbetare. För mer information, se: www.advance.se