BCD travel Sverige

Advito 2017 Industry Forecast

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2016 09:19 CEST

Hotellpriserna fortsätter att stiga globalt medan flygpriserna kommer att vara oförändrade under 2017. Detta beror på låga bränslekostnader och en ökad efterfrågan, vilket håller nere biljettpriserna förutser Advito.

I Advitos nyligen släppta prognos, Industry Forecast 2017, förutspås oförändrade flygpriser globalt samtidigt som hotellpriser runt om i världen förväntas stiga mellan 0 % till 5 % under 2017. Trots en ringa ökning i efterfrågan kommer de låga bränslekostnaderna att upprätthålla flygbolagens lönsamhet, även med extra kapacitet ombord på deras flyg.

Advito publicerar sin årliga branschprognos för att ge rese- och upphandlingsansvariga förväntade priser som de kan använda för att jämföra mot nyckeltal och vid förberedelser inför leverantörsförhandlingar samt budgetering. Prognosen handlar om tillgång, efterfrågan och pristrender för flyg, hotell, möten och transporter för alla större regioner i världen.

Globalt sett kommer priserna för business class i genomsnitt under 2017 att öka något, upp till 1 %, och priser i ekonomiklass kommer att ligga kvar på samma nivå. Däremot kan resenärerna förvänta sig större prisvariation mellan olika regioner. Exempelvis kommer de regionala business class-priserna att variera, från stillastående (i Europa och Latinamerika) till ökningar på 3 % (i Asien och sydvästra Stilla havet). Samtidigt kommer priser för interkontinentala biljetter i ekonomiklass att falla något förutom i Europa.

Advito förväntar sig en liten regional prissänkning för ekonomiklass med sänkningar på 2 % i Latinamerika. Hotellpriserna kommer att stiga i alla regioner under 2017, med början i Nordamerika, förutser Advito. Priserna i USA och Kanada förväntas öka med 3 % till 5 % med något mindre ökningar för hotell i Mexiko. Sydvästra Stilla havet och Mellanöstern kommer också att uppleva ökade hotellpriser på grund av begränsat utbud och en stark efterfrågan. I Europa kommer en ringa ekonomisk återhämtning och låg ny produktion att leda till en ökning av priserna med upp till 2 %.

Utöver prisprognoser och rekommendationer för inköpstrategier gällande flyg, hotell, möten och marktransporter för de stora regionerna i världen tar Advitos Industry Forecast 2017 även upp följande ämnen:

• Risker och säkerhet gällande resor
• Direktbokning av hotell
• Alternativa boendeformer
• ”Ride hailing”-trender
• Artificiell intelligens
• Omstrukturering av flygpriser
• Hotellsammanslagninga
• Dynamiska hotellpriser
• Brexit-effekten på resandet
• Och mycket mer som berör affärsresandet.

Advito 2017 Industry Forecast finns tillgänglig på www.advito.com.

Om Advito

Advito är experter på rådgivning inom affärsresebranschen och möjliggör för upphandlingsansvariga att utveckla och effektivisera hantering av rese- och möteskostnader. Vi har ett unikt team av multidisciplinära experter och ledande aktörer. Vi arbetar med både kunder och leverantörer för att förändra de traditionella metoderna för flyg, hotell och strategisk möteshantering för ökad efterlevnad av företagens reseprogram. Vi erbjuder rådgivande tjänster, upphandlings- och outsourcingtjänster inom företagsresor, kostnadshantering, möteshantering samt utveckling och hantering av RFPs; benchmarking och tjänster för leverantörshantering. Vi minimerar våra kunders resekostnader och maximerar värdet på deras reseprogram i en datatät och konsumentinriktad värld. Advito har sitt huvudkontor i Chicago och arbetar inom viktiga affärsmarknader runtom i världen.
För mer information besök www.advito.com.

Om BCD Travel
BCD Travel hjälper företag att få ut det bästa av den tid de lägger på sitt resande. Det innebär att de känner sig trygga och produktiva och att de lär sig att ta bra beslut på resande fot. För dem som handhar resor och därtill hörande produkter och tjänster betyder det att vi ger råd om hur de ska skapa värde i resp. reseprogram. Kort sagt hjälper vi våra kunder att resa på ett smart sätt och på så sätt få ut mer av sitt resande. Vi får detta att hända i mer än 100 länder med mer än 12 000 kreativa, engagerade personer. Det är så vi upprätthåller en branschledande kundlojalitet om 97 % och en omsättning om 23,8 miljarder dollar år 2015.
För mer information, besök www.bcdtravel.se

Om BCD Group
BCD Group är marknadsledande inom resebranschen. Det privatägda företaget grundades år 1975 av John Fentener van Vlissingen och består av BCD Travel (företagsresor), Travix (online-resebyrå: CheapTickets, Vliegwinkel, BudgetAir, Flugladen och Vayama), Park ‘N Fly (flygplatsparkering), och joint-ventureföretag som Parkmobile International (mobila parkerings) och AERTrade International (konsolidering och fulfillment). BCD Group har över 13 000 anställda och bedriver verksamhet i mer än 100 länder med total försäljning på 25,4 miljarder USD, inklusive 10 miljarder USD i partnerförsäljning.
För mer information besök www.bcdgroup.com