Miljöpartiet de gröna

Äckligt hur Migrationsverkets personal beter sig

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2006 14:17 CET

ÄCKLIGT HUR MIGRATIONSVERKETS PERSONAL BETER SIG

Personal på Migrationsverket som missköter sig på sådant sätt som fortsätter att avslöjas kan inte längre vara betrodd att fortsätta fatta beslut över andra människors liv, säger Miljöpartiets flyktingpolitiska talesperson Gustav Fridolin och upprepar kravet på generaldirektören Janna Valiks avgång.

- Det är inte acceptabelt med fortsatta skandaler med personal från Migrationsverket. Tidigare har anställda firat avvisningar, nu har tjänstemän tagit mutor och tjänster från prostituerade men slipper undan med en varning. Den som missköter sig på sådant sätt måste få gå från sitt jobb, de är inte längre betrodda att fatta beslut om andra människors liv, säger Gustav Fridolin.

- Det finns ingenting så äckligt som när människor glädjer sig åt andras olycka. Jag tycker det här visar på strukturella problem för Migrationsverket och jag kan inte förstå hur generaldirektör Janna Valik kan sitta kvar. Hon borde avgå, säger Gustav Fridolin.

Kontakt: Gustav Fridolin, 070-274 00 82
Mattias Bengtsson, 0736-27 53 83