Audiodev AB

Ägarförändringar i AudioDev

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2003 08:55 CET

Briban Invest AB, som ägs av Jan Barchan, sålde igår 165 000 B-aktier i AudioDev AB. Aktierna motsvarar 1,0 procent av kapitalet och 0,7 av rösterna. Briban Invests sammanräknade innehav i AudioDev uppgår efter transaktionen till 600 000 A-aktier och 9 403 000 B-aktier, vilket utgör 59,9 % av kapitalet och 69,7 % av rösterna.

Jan Barchan, som fram till den 6 maj 2003 var VD i AudioDev, meddelar att försäljningen är gjord för att lösa lån och därmed göra Briban Invest skuldfritt inför årsskiftet.

Samtidigt sålde AudioDevs VD, Peter Ragnarsson, igår 35 000 B-aktier i AudioDev. Genom försäljningen löses de lån som varit nödvändiga för de initiala aktieköpen av 155 000 B-aktier där Jan Barchan varit behjälplig med att arrangera lånefinansieringen. Efter denna transaktion innehar Peter Ragnarsson 120 000 B-aktier samt 50 000 teckningsoptioner i AudioDev AB.

Kontakta oss för vidare information:

Peter Ragnarsson, CEO
E-post: peter.ragnarsson@audiodev.com

Marielle Noble, Communications & Investor Relations
Tel: +46 40 690 4905/ Mobil +46 709-694980
E-post: marielle.noble@audiodev.com

AudioDev är en världsledande tillverkare av testutrustning för kvalitetskontroll av optiska medier så som CD och DVD. Moderbolaget har sitt huvudkontor i Malmö, vilket utgör basen för verksamheten i Europa. Sälj- och servicekontor i USA, Hong Kong och Taiwan ansvarar för de amerikanska och asiatiska marknaderna. Utöver detta har AudioDev byggt upp ett nät av agenter i samtliga länder och regioner av väsentlig betydelse. AudioDevs produkter säljs under varumärkena CATS och Go!. Produkterna i serien CATS är kända som branschens de facto-standard för kvalitetstestning av marknadens alla format. Go! är ett nytt varumärke med produkter optimerade för processkontroll. AudioDev erbjuder också ett omfattande servicenätverk, liksom kundanpassad utbildning och oberoende testanalyser via AudioDevs Test Center. Några av AudioDevs kunder är Technicolor, Ritek Global Media, Microsoft, EMI, Warner, Sonopress, Pioneer, Cinram, Panasonic, MBI och CMC. AudioDev är sedan september 2000 noterat på Stockholmsbörsen.