ÄgarLedare®

Ägarledda bolag utbildas i att använda sociala medier för att rekrytera styrelsekompetens

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2013 11:40 CEST

Just nu pågår en unik utbildning för ägarledare, det vill säga företagare som själva driver sina företag med upp till hundra anställda. Deras roll är svår då de oftast agerar ägare, företagsledare och styrelse i en och samma person.

Ägarledda bolag missar ofta att använda kompetensen i den egna styrelsen, eftersom ägaren i många fall själv utgör både företagsledning och styrelse, som ofta saknar externa ledamöter.

Programmet ”Styrelsen som hävstång i det ägarledda bolaget” pågår under ett år. På måndag och tisdag den 17-18 juni drillas 25 ägarledare från hela landet i hur de på ett effektivt sätt kan arbeta med sociala medier, inte minst när det gäller rekrytering av kompetens.

Genom utvecklingsprogrammet får de hjälp att reda ut de olika rollernas ansvar, samtidigt som de påbörjar och genomför rekryteringar till de egna bolagens styrelser.

Kursledare denna gång är Malin Ström, expert inom sociala medier som kommer att belysa internets betydelse i dagens styrelsearbete, bland annat för omvärldsbevakning.

– Syftet med utvecklingsinsatsen är att stärka och stimulera utvecklingen av nya arbetssätt, modeller och affärskoncept genom att ny extern kunskap, kompetens och erfarenhet tillförs styrelser. Det skapar förutsättningar för framgångsrik affärsutveckling i små och medelstora företag, säger Lars-Håkan Jansson, projektledare på Tillväxtverket som delfinansierar utbildningen.

Programmet drivs av ÄgarLedare, ett företag som arbetar med att bygga nätverk av företagare som både äger och samtidigt leder sitt företag, vanligtvis som vd.

Var: 32 rum & kök, Stora gatan 79, 193 30 Sigtuna

När: Måndag den 17 juni, kl 9-16 – tisdag den 18 juni, kl 9-16.

Projektledare är Ulf Mattebo, som driver ÄgarLedare. Huvudlärare är Rune Brandinger, som innehaft flera tunga vd-jobb, och ett 80-tal olika styrelseuppdrag. Rune Brandinger är en av Sveriges främsta experter på styrelsearbetets funktioner i företag och han har bland annat skrivit flera böcker om styrelsearbete, ägarstyrning och ägardirektiv.

För ytterligare information, kontakta projektledaren Ulf Mattebo, ÄgarLedare, 0709-40 44 20 eller mejla till ulf.mattebo@agarledare.se