Ossoami

Äkta hållbarhet ger stark tillväxt

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2016 22:33 CET

Ossoami, som tillverkar marknadens i särklass mest hållbara barnjeans, växer snabbt. Företaget sprider kännedom om Hållbart mode och sina unika byxor – som är de enda av sitt slag i världen - genom kommunikation i sociala medier, vittnesmål från nöjda kunder och enstaka omnämnanden i ”vanliga” medier. Och, nyligen har ”David mot Goliat-priset” från Driva Eget gett Ossoami ytterligare uppmärksamhet.

Utvecklingen sedan lanseringen i oktober 2013:

• Försäljningen har fördubblats varje halvår och fortsätter på samma bana.
  • Sortimentet har ökat från två modeller till 16. Det har breddats från enbart jeans till att även inrymma mjukisbyxor och trikåleggings. Detta har blivit en stor framgång.
  • Idag har Ossoami ca 50 återförsäljare i Sverige som hjälpt oss att övertyga tusentals barnfamiljer att välja hållbarhet framför slit-och-släng.
  • Ossoami har slagit världsrekord i slitstyrka på barnjeans och fått bevis för att knäna på våra jeans är 17-34 gånger slitstarkare än alla andra standardjeans på marknaden.
  • Vi har som första och hittills enda jeanstillverkare infört en ettårsgaranti mot nötningsslitage på knän på våra basjeans.
  • 2014 fanns Ossoamis slitstarka jeans med på BarnNets lista över de bästa 20 barnprodukterna 2014 - alla kategorier.
  • Ossoami vann tidningen Driva Egets David mot Goliat-pris 2015.

Våra jeans som står för verklig hållbarhet mottas både med tacksamhet och viss förvåning av svenska barnfamiljer. För drygt 80 procent av svenska barnfamiljer är det ett stort frustrationsmoment i vardagen att konstant behöva lappa och laga och/eller köpa nya byxor på löpande band. Det tar tid, kostar pengar och är förfärligt miljöovänligt.

Till hösten lanserar Ossoami hållbara jeans också för vuxna.

Nio av tio kunder upplever att man konsumerar betydligt färre barnbyxor med hjälp av Ossoami. Några citat:

- "Min klart bästa investering någonsin till min åttaårige byxmarodör som helt allvarligt förstörde byxor varje dag i skolan. Köpte två par i detta märke som används dagligen och inte en skråma på dem. Det sved då jag betalade men de är värda varenda krona!"

- "Ossoami-jeans, bästa köp. Har köpt till barnbarn som sliter jeans tidigare på knän! Men nu med OSSOAMI-Jeans är helt perfekta håller hur länge som helst. Tacksam mormor."

- "Vill bara skriva och tacka för bästa jeansen någonsin. Jag har en vilde på sex år här hemma som sliter jeans i mängd och parti. Att hänga i skateparker, skogen, skolgården kräver sitt plagg. Han har slitit ut fler jeans än min nioåriga dotter ägt i hela sitt liv. Hållbarhet är kanon!"

OSSOAMI producerar och säljer världens första CORDURA®-jeans för barn. Jeans med mer än 15 gånger tåligare knän än standardjeans. Vårt mål är att bidra till att minska den rådande överkonsumtionen av kläder i världen samt att hjälpa barnfamiljer att spara tid och pengar.