Malmö museer

Fotografins rum, Malmö Museer
27 september 2008 - 1 februari 2009

Pressvisning 25 september kl 13.00

I höst visar Malmö Museer en utställning av Elisabeth Ohlson Wallin i Fotografins rum. Elisabeth är en av Sveriges stora fotografer och utställningen innehåller fotografier från såväl redaktionella, kommersiella som konstnärliga arbeten. Genombrottet kom med Ecce homo 1998, en utställning som skakade om Sverige så som en fotoutställning aldrig gjort tidigare.

Elisabeth Ohlson Wallin är född 1961 och har arbetat som fotograf i närmare 30 år. I utställningen, som hon kallar "Äkta", visas bilder ur hennes produktiva tid efter Ecce Homo. Utställningarna har varit många sedan 1998 och mer kommersiella och redaktionella uppdrag har varit nödvändiga för att finansiera de konstnärliga projekten. Men de redaktionella arbetena har också varit viktiga för Elisabeth för att få se olika världar i samhället. Hon har rört sig bland kungligheter, företagsledare och prostituerade, och har som en av få kvinnor varit inbjuden av Stockholms läderbögar för att porträttera deras värld.

"Äkta" präglas mycket av frågor om makt, sexualitet, religion och kön. Med namnet vill Elisabeth göra oss uppmärksamma på att vi söker det äkta i en mer och mer ytlig värld. Hon har en tanke med blandningen av olika arbeten och bilder:
- Jag vill att besökarna ska både känna glädje och sorg när de tittar på mina bilder. Skratta åt roliga porträtt men också bli förbannade över orättvisor eller kanske till och med bli lite provocerade, det leder alltid till att vi får tänka lite mera, kommenterar Elisabeth Ohlson Wallin.

Utställningen "Äkta" kommer att turnera i Sverige under 2009.

För ytterligare information om utställningen, kontakta:

Malmö Museer, intendent Jenny Eliasson: e-post jenny.eliasson@malmo.se, tel 040-34 43 66, mobil 0709-46 35 14

Pressvisning
25 september kl. 13.00.

Vernissage
Gallerinatten 27 september kl 21.00. Elisabeth Ohlson Wallin presenterar utställningen.

Pressbilder lågupplöst. För högupplösta kopior, kontakta:
Informatör Louise Andersson, e-post: louise.m.andersson@malmo.se, tel 040-34 42 00.

Vänliga hälsningar
Louise Andersson