Kultur i Väst

Älskade sånger och skruvade skrönor på turné

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 15:30 CEST

I ”Visor från mormors trädgård” möts sann visglädje och halvsanna historier.
Från 7 oktober är föreställningen med KG Malm, Lotta Rossövik och Lennart Andersson på Musik i Väst-turné.
Maximal publikkontakt garanteras.
Nostalgikänslor och behov av spontandans kan uppstå.

Karl-Gunnar ”KG” Malm är sångare, skådespelare och historieberättare. Tillsammans med vissångaren Lotta Rossövik och dragspelaren Lennart Andersson turnerar han under oktober-november med ett program med visor av bland andra Evert Taube, Ture Ivar Dahlberg, Stefan Demert och Allan Edwall.

Musiken varvas med det KG själv kallar ”hopljugna historier” – vildvuxna, ibland surrealistiska skrönor med tveksam sanningshalt men garanterat underhållningsvärde.

Sedan de träffades på Nordiska Visskolan för 13 år sedan har KG Malm och Lotta Rossövik varje sommar i olika former och konstellationer hållit viskonserter i Lottas mormors trädgård på Orust. Men namnet ”Visor från mormors trädgård” är inte bara en plats (och en skiva som KG och Lotta släppte 2007) utan även en känsla:
Den intima föreställningen är en nostalgisk resa tillbaka till den där rosendoftande trädgården med sju sorters kakor och kaffe i mormors finkoppar i syrenbersån.

Musik i Väst-turné hösten 2010 (offentliga föreställningar):

Torsdag 7 oktober kl 18 Ale, Surte Glasbruk, arr: Surte Glasbruk
Fredag 8 oktober kl 15 Bengtsfors, Halmens Hus kaffestugan, arr: Studieförbundet Vuxenskolan
Söndag 24 oktober kl 17 Brastad, Härnäsets Folkets Hus, arr: Lysekils Bildningskontor
Onsdag 27 oktober kl 18.30 Svenljunga, Håcksviks Bygdegård, arr: Håcksviks Bygdegård

Dessutom ges seniorkonserter på följande orter:

Ale (7/10)
Bengtsfors (8/10)
Västra Frölunda (13/10)
Ulricehamn (14/10)
Henån (15/10)
Trollhättan (18/10, 19/10, 20/10, 21/10)
Nossebro (22/10)
Lerum (23/10)
Vårgårda (26/10)
Mölndal (27/10, 1/11, 2/11, 3/11, 4/11)
Svenljunga (28/10, 29/10)
Fristad (28/10)
Alingsås (18/11)

Karl-Gunnar ”KG” Malm – vissångare, poet, berättare och skådespelare. Sörmlänning numera bosatt i Göteborg. Framför gärna visor av Allan Edwall, Dan Andersson, Evert Taube och Ruben Nilsson. Fick 2002 Taubestipendiet, som delas ut av Sällskapet Astri och Evert Taubes vänner. Har haft roller i bland annat Josef Fares film ”Zozo” och tv-serien om Kommissarie Winter.

Lotta Rossövik – vissångare som sjunger rättfram och chosefritt på Orustdialekt. I hennes repertoar finns visor av bland andra Kent Andersson, Evert Taube, Ture Ivar Dahlberg och Lasse Dahlquist.

Lennart Andersson – kallas även Haga-Lennart – har spelat dragspel på dansställen i femtio år. Gammeldans, schottis, snoa, vals, bugg – spelar allt som svänger, men kan också kompa lyhört till finstämda visor och ballader. Lennart är Lottas farbror.

kontakta Jennifer Bäckström Karlsson på Musik i Väst

direkt / mobil 031 33 35 164
jennifer.backstrom.karlsson@miv.se

Musik i Väst har nyfikenhet som uppdrag. Vi ska förnya och förbättra musiklivet på alla områden och inom alla genrer i Västra Götalands 49 kommuner. Detta uppdrag kommer från Statens Kulturråd och Västra Götalandsregionen. Verksamheten är inte vinstdrivande utan finansieras med medel från region och stat. Fokus ligger på kvalitet, inte kvantitet, men Musik i Väst är ändå regionens största musikproducent.

Musik i Väst ingår sedan 1 januari 2007 förvaltningen Kultur i Väst inom Västra Götalandsregionen.