Ving

Än finns det hopp om en jul- och nyårssemester i värmen

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2006 11:12 CET

I år har rusningen efter jul- och nyårsresor varit ovanligt stor. Hos Ving är platserna till de långväga resmålen som Thailand, Brasilien, Mexiko och Indien sedan länge i stort sett slutsålda. Hit finns bara några enstaka ströplatser att få tag i. Men kan man tänka sig Medelhavet eller Kanarieöarna finns fortfarande chanser att komma iväg - och till bra priser.

Flygtiden till Kanarieöarna är bara 5 - 6 timmar vilket är hälften så långt som Thailand. Detta gör Kanarieöarna till det populäraste resmålen för enveckasresor under vinterhalvåret. Även hit har bokningarna slagit rekord i år, men utbudet är resor är stort och det finns fortfarande platser kvar för den som föredrar värme till julhelgen. En vecka på Gran Canaria kostar runt 7 000 kronor per person inklusive flyg och hotell.

—Klimatet på Kanarieöarna under december motsvarar normalt en behaglig svensk sommar med medeltemperaturer på runt 20 grader, säger Joakim Eriksson på Ving

För den som inte är ute efter en regelrätt sol- och badsemester kan resmål som Mallorca, Cypern eller Turkiet vara ett bra och prisvärt alternativ. Två veckor på Cypern, på fyrstjärnigt hotell, kostar drygt 5 000 kronor. Det är knappt en tredjedel av vad motsvarande resa till Thailand kostar.

—Kring Medelhavet är detta en perfekt tid för att göra utflykter, hyra bil, spela golf, mm. Nu kan man till skillnad mot på sommaren få njuta de bästa restaurangerna utan trängsel, säger Joakim Eriksson.

För mer information kontakta:
Joakim Eriksson, informationschef, 0709-513075

Ving är Sveriges största researrangör med resor till över 500 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via Internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i MyTravel Sverige med över 600 000 resenärer årligen. Den internationella resekoncernen MyTravel Group är noterad på London-börsen.

Prisexempel jul- och nyårsresor

Avresa från Arlanda
Cypern, två veckor på lägenhetshotell (4+), från 5.250:-. Avresa 20/12.
Mallorca, en vecka på lägenhetshotell (4), från 4.025:-. Avresa 29/12
Turkiet, två veckor på lägenhetshotell (3+), från 4.650:-. Avresa 22/12
Gran Canaria, en vecka på lägenhetshotell (2+), från 6.875:-. Avresa 23/12.
Teneriffa, en vecka på lägenhetshotell (3), från 7.675:- Avresa 26/12
Franska alperna, Les Menuires, en vecka på lägenhetshotell (VV) från 4.750:-. Avresa 30/12

Avresa från Landvetter
Cypern, två veckor på lägenhetshotell (4+) från 6.200:-. Avresa 20/12.
Marocko/Agadir, en vecka på hotell (3) från 5.800:-. Avresa 21/12
Mallorca, två veckor på lägenhetshotell (4), från 4.800:-. Avresa 22/12
Teneriffa, två veckor på lägenhetshotell (3), från 9.100:- Avresa 26/12
Gran Canaria, en vecka på lägenhetshotell (2+), från 6.875:-. Avresa 30/12.
Italienska alperna, Cervinia, en vecka på hotell (VVV) från 6.200:-. Avresa 30/12

Avresa från Sturup
Cypern, två veckor på lägenhetshotell (4+) från 5.450:-. Avresa 20/12.
Mallorca, två veckor på lägenhetshotell (4), från 4.700:-. Avresa 22/12
Gran Canaria, en vecka på lägenhetshotell (2+), från 6.675:-. Avresa 22/12.
Teneriffa, en vecka på lägenhetshotell (3), från 7.475:- Avresa 26/12
Gran Canaria, en vecka på lägenhetshotell (2+), från 6.725:-. Avresa 30/12.

Fler prisexempel finns på Ving.se