Ving

Än finns hopp om höstlov i värmen - 70 procent av alla resor redan bokade

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2007 14:38 CEST

Höstlovet har blivit en av årets populäraste semesterveckor. Hos researrangören Ving är sju av tio höstlovsresor redan bokade. Men än finns hopp för den som vill komma iväg.

Höstlovet har på kort tid blivit en av årets populäraste semesterveckor och är nu lika efterfrågat som jul-, sport- och påsklov. Ving uppskattar att ca 100.000 svenskar kommer att lämna landet under vecka 44 i år.

- Det är framförallt barnfamiljer med barn i skolåldern som reser iväg där alla efterfrågar sol och bad samt bra familjehotell, våra familjeanläggningar Sunwing Resort och SunGarden var det som gick åt först, säger Lisa Lenneman, informatör på Ving

Hos Ving är i dagsläget sju av tio höstlovsresor redan bokade. Flest reser till Kanarieöarna, häften av alla resor under höstlovet går hit. På andra plats kommer Cypern och därefter Egypten och de långväga destinationerna: Thailand, Indien, Brasilien och Isla Margaritha i Venezuela.

Men än finns chans att komma iväg.

- Störst chans har man på Kanarieöarna, här finns platser kvar även om de populäraste hotellen mer eller mindre är fullbokade. Svårast är att hitta en plats till Thailand, säger Lisa Lenneman.

Ett annat tips är Medelhavet, exempelvis Mallorca och Turkiet. Även om dessa regioner i oktober/november börjar gå över i höst kan det vara ett alternativ för den som uppskattar att spela golf, hyra bil, äta gott och shoppa. Prisnivån ligger också en bra bit under sol- och badresmålen.

- Och kan man tänka sig att skarva lite, åka ut några dagar innan eller efter höstlovet ser det ljusare ut, avslutar Lisa Lenneman

Topp fem höstlovet
Destinationer dit flest reser under höstlovet:
1. Gran Canaria
2. Teneriffa
3. Cypern
4. Thailand
5. Egypten

Familjepriser höstlovet, utresa från Arlanda
Samtliga prisex gäller 2 vuxna och 1 barn
Gran Canaria: 1 vecka på Riviera Marina Resort (kat 4). Familjepris: 24.645:-. Avresa 27/10
Hurghada/Egypten: 1 vecka på Zahabia (kat 2+). Familjepris: 20.800:-. Avresa 25/10.
Mallorca: 1 vecka på Sunwing Resort (kat 4). Familjepris: 15.550:-. Avresa 27/10
Turkiet: 1 vecka på hotell Risus i Side (kat 4). Familjepris: 11.445:-. Avresa 31/10.
Isla Margaritha: 2 veckor på hotel Ashi (kat 2+). Familjepris: 30.350:-. Avresa 26/10.
Familjepriser höstlovet, utresa från Göteborg
Samtliga prisex gäller 2 vuxna och 1 barn
Turkiet: 1 vecka på hotell Risus i Side (kat 4). Familjepris: 11.295:-. Avresa 31/10.
Gran Canaria: 1 vecka på Riviera Marina Resort (kat 4). Familjepris: 24.495:-. Avresa 27/10.
Hurghada/Egypten: 1 vecka på Zahabia (kat 2+). Familjepris: 20.650:-. Avresa 25/10.
Familjepriser höstlovet, utresa från Malmö
Samtliga prisex gäller 2 vuxna och 1 barn
Turkiet: 1 vecka på hotell Risus i Side (kat 4). Familjepris: 11.145:-. Avresa 31/10.
Gran Canaria: 1 vecka på Riviera Marina Resort (kat 4) Familjepris: 24.195:-. Avresa 27/10.
Hurghada/Egypten: 1 vecka på Zahabia (kat 2+). Familjepris: 20.200:-. Avresa 25/10.

För ytterligare information kontakta:
Lisa Lenneman, informatör Ving, 0709-51 32 02
-----------------------------------------------------------------------------
Ving är Sveriges största researrangör med resor till fler än 500 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via Internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving finns även i Norge. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i MyTravel Sverige med över 200 anställda och över 600 000 resenärer årligen. MyTravel Sverige ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.