VH assistans

Ändrad tid för presskonferens om "årets blåslampa"

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2010 08:28 CET

Veronica Hedenmark årets blåslampa

Veronica Hedenmark utsågs i lördags kväll till Årets blåslampa på den stora Leva-galan i Stockholm.

Veronica Hedenmark  fick priset för Assistansuppropet med motiveringen "En inspirerande förebild med engagemang och energi i sitt mångåriga arbete för allas rätt till lika behandling och i sin snabba insats med Assistansuppropet".

I sitt tacktal tackade Veronica Hedenmark inte bara hela sin organisation av 800 personliga assistenter, utan också sina motståndare Försäkringskassan och Socialstyrelsen.

-Priset betyder oerhört mycket och visar flera saker, dels att man kan göra en snabb insats och ett opinionsarbete med hjälp av social medier, då vi på Facebook samlade in 11.000 namnunderskrifter på kort tid, vilket är mer än fem gånger Sundborns befolkning.

- Dels är det ett erkännande för hur viktigt detta arbete är, och att det blir allt viktigare för varje dag att bevaka personer med funktionshinders rättigheter, då behoven hela tiden ifrågasätts av kommuner och försäkringskassor, säger Veronica Hedenmark.

Och hon slutar med att påminna oss om livets realiteter:

- Vi vet alla vad vi har idag, men ett funktionshinder kan drabba vem som helst, när som helst. Detta är ingen minoritetsfråga, 1,2 miljoner svenskar har ett funktionshinder och 350.000 av dem sitter i rullstol.

Presskonferens om "årets blåslampa" och om branschen första nyastartade tv-kanal Assistans.tv, ges endast i Falun.

Observera ny tid:

Onsdag den 17 november kl 10.30, VH assistans kontor på Åsgatan 12.

Kontaktpersoner:

Veronica Hedenmark, 070-398 29 29

Agnetha Wiklund-Helén, kommunikationschef, 070-368 29 29

VH assistans grundades av Veronica Hedenmark 1997, vi har 13 års erfarenhet av att arbeta för barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder. Idag är vi 600 medarbetare från Kiruna i norr till Ystad i söder. VH assistans har tre olika delar. VH assistans, VH Kids och VH Action. VH assistans för alla med höga krav på sin assistans. VH kids, för barn med funktionshinder, deras syskon och kompisar. VH action, personlig assistans med attityd för unga vuxna med funktionshinder. Vi anordnar även skidresor, bad- och solresor samt sommarkollon varje år, och man behöver inte vara kund hos oss för att delta.

VH assistans är ett företag där assistenter och kunder får möjlighet att växa och utvecklas tillsammans. Detta kräver respekt, lyhördhet och en empatisk förmåga av såväl ledare som personliga assistenter. VH assistans utför rekrytering, utbildning, handledning samt friskvård. VH assistans hjälper även till med myndighetskontakter samt skriver ansökan om personlig assistans.