Svenska Ishockeyförbundet

Ändring i Team 17-truppen till landskamper mot Finland

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2006 12:51 CEST

Huvudcoach Lars Lindgren har gjort en ändring i Team 17-truppen till tre landskamper mot Finland på Åland den 5-7 april 2006.

Forwarden Gustav Nyquist, IF Malmö Redhawks, är uttagen till Team 17-truppen.

Forwarden Simon Hjalmarsson, Frölunda HC, utgår och deltar ej i landskamperna på Åland.

SPELPROGRAMMET

5-7/4. 3 LANDSKAMPER MOT FINLAND, Mariehamn, Åland, Finland

Onsdagen den 5 april 2006
5/4 19.00 Finland-Sverige, Islandia, Mariehamn

Torsdagen den 6 april 2006
6/4 19.00 Finland-Sverige, Islandia, Mariehamn

Fredagen den 7 april 2006
7/4 19.00 Finland-Sverige, Islandia, Mariehamn

TEAM 17 SÄSONGEN 2005/2006

December2005/januari 2006
Team 17 imponerade och sopade rent i Kanada i månadsskiftet december/januari och vann Mac´s AAA Midget Hockey Tournament. Segern är den första historiska triumfen i turneringens 28-åriga historia.

I finalen vann Team 17 över Saskatoon Contacts med 3-2 efter bland annat två mål av Oscar Möller, Djurgårdens IF och i mål stod klubbkamraten Mark Owuya.

Totalt spelade Team 17 nio matcher i Kanada och vann alla nio. Två segrar i träningsmatcher och sedan sju raka segrar i turneringen.

Februari 2006

Sveriges Team 17 blev tvåa i 4-nationersturneringen i Peabhallen, Nyköping, den 10-12 februari 2006.

Sverige blev tvåa i 4-nationerstunreringen efter suveräna Ryssland . I första matchen vinner Sverige över Tjeckien med 4-1 (1-1, 0-0, 3-0). I andra matchen vinner Ryssland med 7-2 (3-1, 0-1, 4-0). Sverige gör två mål, varav ett i box play, och det är de enda målen Ryssland släpper in i denna turnering. I avslutningsmatchen vinner Sverige över Finland med 4-0 (2-0, 1-0, 1-0). Mark Owuya håller nollan och utses till matchens lirare. Mark Owuya vinner turneringens målvaktsligor med bästa räddningsprocent, 97.56, samt minst insläppta mål per match, 0.50. Han spelar två matcher och släpper bara in ett mål på totalt 41 skott. Forwarden Carl Gustafsson har turneringen bästa målprocent, 40.00, och gör två mål på fem skott.

För eventuella frågor ring:

Team 17:s team manager Christer Höglund, mobiltel: 070 – 672 83 19

Team 17:s huvudcoach Lars Lindgren, mobiltel: 070 – 313 77 50

Svenska Ishockeyförbundets landslagschef Claes-Göran ”Myggan” Wallin, tel: 08 – 449 04 05, mobiltel: 070 – 445 04 05

SVENSKA ISHOCKEYFÖRBUNDET

Informationsavdelningen