Coop

Änglamark ger eko i hela Norden

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2006 09:07 CET

Coop Änglamark blir det nya gemensamma varumärket för Coop Nordens sortiment inom ekologi/hälsa, miljö och allergi.
– Med ett gemensamt nordiskt varumärke kan vi erbjuda ett ännu mer attraktivt sortiment, säger Malin Forkman ansvarig för Coop Änglamark i Sverige.

Änglamark är idag det ledande miljövarumärket inom svensk dagligvaruhandel. Det uppfattas också av konsumenten som det starkaste hälsovarumärket. Skälet till detta är den starka kopplingen som konsumenterna gör mellan ekologi och hälsa.

– Vi är stolta och glada över att namnet Änglamark nu sprids till våra nordiska grannar. Men det viktigaste är att vi nu får en större kraft i vårt arbete att utveckla och förnya sortimentet inom Coop Änglamark. Redan innan sommaren kommer ett antal nya produkter, säger Malin Forkman.

Coop Änglamark är det tredje gemensamma varumärket för dagligvaror inom Coop Norden. Först ut var lågprismärket X-tra. Därefter lanserades Coop, som står för lika god kvalitet som ledande märkesvaror, men till lägre pris.

Miljö, ekologin och hälsa är viktiga frågor för konsumentkooperationen i hela Norden. Alla tre länderbolagen i Coop Norden har tidigare lanserat egna varumärken inom dessa områden. I Danmark heter de Minirisk, Bluecare och Natura. I Norge finns Coop Natur för ekologiska produkter.

I Sverige lanserades Änglamark 1992 som ett svar på krav från medlemmar om att kunna köpa ekologiska produkter i de egna butikerna. Sedan dess har sortimentet vuxit och omfattar idag såväl ekologi som allergi- och miljöanpassade produkter. Ordet Änglamark uppfanns av Hasse Alfredson och Tage Danielsson tillsammans med Evert Taube till filmen Äppelkriget.

Sortimentet inom Coop Änglamark kommer att bestå av tre grupper av produkter:
· Ekologi – produkter som är märkta med både KRAVoch EUs ekologiska märkning
· Miljö – produkter som är miljö- och allergianpassade för användning inom tvätt och rengöring (t ex tvättmedel, papper, rengöringsartiklar). I Sverige kommer alla dessa att vara märkta med Svanen/Bra miljöval, samt där så är möjligt Astma/Allergiförbundets symbol.
· Sensibel – produkter som är miljö- och allergianpassade för användning på kroppen (t ex schampo, tvål och babyprodukter). I Sverige kommer dessa produkter att vara märkta med Svanen/Bra miljöval och Astma/Allergiförbundets symbol.

Ytterligare upplysningar
Malin Forkman, Varumärkesansvarig Coop Sverige, 08-743 20 53
Coop Sveriges pressjour, 08-743 23 33

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel i butikskedjorna Coop Forum, Coop Extra Coop Konsum och Coop Nära med visionen att skapa en bättre och tryggare vardag genom lönsamma, medlemsägda butiker. Coop Sverige är en del av Nordens största dagligvaruföretag Coop Norden som ägs av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark och Danmark.