Ängsbacka Kursgård

Ängsbacka kursgård fyller 20 år!

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2016 14:34 CET

20 år! Ängsbacka har lockat tusentals som vill något mer med sina liv

Ängsbacka kursgård i Molkom i Värmland har funnits i 20 år och budskapet har alltid varit detsamma: välkommen hem till dig själv. Utan någon religion eller lära i botten bjuder Ängsbacka in alla som vill utforska sig själva. Kurser och festivaler med olika teman avlöser varandra året om.

- Jag har vuxit som person sedan jag kom första gången 2014, är mer öppen och avslappnad nu. På Ängsbacka vågar jag vara nyfiken och sårbar och upptäcka mer av mig själv.

Så säger en av deltagarna på Nyårsfestivalen, Mika Wikman från Västerås. Avslappning, öppenhet, äkthet och kärlek - det är sådant som många säger sig möta mer av på Ängsbacka, hos andra och sig själva.

- Jag tror den långa traditionen av meditation och närvaro i nuet skapar en kontakt med hjärtat. Inte alla som kommer hit mediterar, men energin från dem som gör det smittar av sig, säger Ida Freyschuss, VD för Ängsbacka.

Året var 1996...

Lasse Ek heter mannen bakom starten av det som skulle bli Sveriges största kursgård. Han kom 1996 till lilla Molkom, en del av Karlstads kommun, för att titta på det nerlagda ålderdomshemmet. Byggnaderna hade potential och det fantastiska läget intill skogen fick honom att slå till. Strax levde han och några likasinnade i ett kreativt kollektiv där de alla hade olika erfarenheter av men ett starkt gemensamt intresse för personlig utveckling.

- Vi var ganska många som hade mötts på olika kurser, bland annat i Indien, och nu ville vi skapa något eget här. Jag är mest stolt över att vi i vår tur har inspirerat andra festivaler. Open Up i Holland är ett exempel, säger Lasse Ek som idag driver ett positivt uppmärksammat asylboende i Molkom.

No Mind festivalernas moder

Sommaren 1997 bjöd kollektivet in workshopledare som de själva ville möta och människor ur sitt eget nätverk och skapade så en första festival. No Mind festival har gått av stapeln i stort sett varje år sedan dess med ett deltagarrekord på runt 1100 personer år 2010. 2015 kom runt 700 till festivalen som alltid också satsat stort på aktiviteter för barn och ungdom. Sammanlagt ordnar Ängsbacka nu för tiden sju festivaler om året och ett stort antal kurser.

Sedan 2008 ägs kursgården av en medlemsförening som i sin tur ger Ängsbacka AB i uppdrag att driva verksamheten. Kursgården har haft olika ägare under åren, alla med intentionen att driva en mötesplats för människor som vill utvecklas och leva ett hållbart liv. Ekonomiskt har Ängsbacka aldrig varit någon guldkalv, snarare har många människors volontära arbete varit grunden för verksamheten.

Ängsbacka i Gandinis film

I Erik Gandinis omtalade dokumentärfilm The Swedish Theory of Love ingår en motbild till ensamheten i vårt land. En grupp människor som kramas, filmade i sagolik sommarskog, pratar om behovet att leva i kärleksfull närhet till andra. Låt vara att Gandini har valt att skapa en överdrivet flummig scen och att den måhända river ner ett och annat skratt både från dem som inte känner till Ängsbacka och dem som gör det - VD Ida Freyschuss gillar ändå inslaget:

- Det faktum att deltagare från en festival på Ängsbacka kursgård får stå för ett alternativt liv med mer kärlek, det känns bara bra.

Firande 21-24 april 2016

Helgen den 21-24 april ordnas en jubileumshelg, ett slags minifestival med firande och typiska Ängsbackainslag såsom dans, sång, gemenskap, workshops, meditation, yoga, ceremonier, heartdance, caféhäng, närhet, kramar, sharing och fantastisk, vegetarisk mat.

Vill du som journalist göra ett jobb om Ängsbacka? Välkommen att kontakta oss, kanske vill du komma den 21-24 april?
Läs mer om firandet här!

Ängsbacka kursgård ligger i Molkom, strax utanför Karlstad och är en av Skandinaviens främsta mötesplatser för mänsklig hållbar utveckling. Kursgården som drivs av en medlemsförening vill vara en inspirationskälla för socialt, personligt och globalt välmående. Här erbjuds kurser och festivaler året runt med personlig och andlig utveckling i fokus för människor som vill växa i medvetenhet, skapa ett rikare liv i kärleksfull gemenskap och kreativitet.  Välkommen hem till Ängsbacka och hem till dig själv!

Adress
Ängsbacka kursgård
Nyeds-backa 511
660 60 Molkom (Nära Karlstad)