Piratpartiet

Ännu en fildelare inför rätta i Göteborg

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2013 09:18 CET

I dag står en DJ från Göteborg åtalad vid Göteborgs tingsrätt för att ha delat med sig av en cd-skiva med tolv låtar. Sony Music Entertainment krävde först 1, 5 miljoner kronor, det vill säga 125000 kronor per låt, men detta krav har nu dragits tillbaka och åklagaren kommer att yrka på fängelse eller villkorlig dom.

Piratpartiets partiledare, Anna Troberg:

– Delad kultur är älskad kultur som finner både publik och köpare, säger Troberg. Hetsjakten på kulturdelare måste få ett slut. Det är inte rimligt att människor ska få sin ekonomi spolierad eller bli frihetsberövade för att de gör kulturen en tjänst.

Piratpartiet anser upphovsrätten ska reformeras och fildelning för privat ickekommersiellt bruk ska legaliseras.

Tid: 10:00
Datum: 11 november
Plats: Göteborgs tingsrätt

Gustav Nipe, ordförande för Piratpartiets ungdomsförbund Ung Pirat, finns på plats vid rättegången i Göteborgs tingsrätt.

Mer information:
Det ursprungliga skadeståndsanspråket.

Stämning.

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Gustav Nipe
Ordförande Ung Pirat

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.