Mighty Leaf Tea

Ännu ett ekologiskt odlat te från Mighty Leaf

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 18:25 CEST

Kontakta Catrin Rudling, catrin@mightyleaf.se, 0046-70-747 99 52, för bilder och / eller teprover.

Ännu ett ekologiskt odlat te från Mighty Leaf

Nu erbjuds Organic Darjeeling Estate

Under de senaste åren har Mighty Leaf Tea lanserat nya ekologiskt odlade tesorter. Den senaste av dessa är en ekologisk Darjeeling från det erkända plantaget Okayti Tea Estate. Teet finns tillängligt i lösvikt och i biologiskt nedbrytbar påse GourmetTM och heter Darjeeling Choice Estate. Mighty Leaf har förvärvat 15 ha av Okayti Tea Estate och de nya plantorna kommer man kunna skörda under 2010.

Darjeeling teerna är mycket eftertraktade och benämns ofta de svarta teernas Champagne. Smakerna är eleganta, söta och lätta. Den första skörden "first flush" som kommer tidig vår väntar tekännare på med spänning. Second flush skördas under maj juni och är lite fylligare och robustare men även den mycket eftertraktad. Båda skördarna ger ett ljust och lätt svart te, utmärkt att servera till elegantare mat och desserter vid tex en tebjudning eller Afternoon Tea. Darjeeling kan med fördel bryggas två gånger.

Chamong Estate, Okayti Tea Farm drivs och odlas av samma familj sedan 6 generationer tillbaka. Detta plantage tillämpar biodynamisk odling och tillverkar ekologiskt odlat te. Man använder enbart vattenkraft och naturgas som gör vanlig vedeldning överflödig. Detta medverkar till att förhindra skövling av skogarna i den vackra Darjeelingregionen vid Himalayas fot. På plantaget tar man också ett socialt ansvar genom att erbjuda grundskola till arbetarnas barn, ge högklassig sjukvård på det fullt utrustade sjukhuset samt tempel för de olika religiösa trossamfunden på plantageområdet.

De sociala fördelarna som arbetarna erbjuds, som även innefattar fria bostäder och mammaledighet har resulterat i att man fått en mycket lojal och trogen arbetsstyrka som utgör ryggraden i plantagets framgång.

Mighty Leaf's kommer fortsätta sitt engagemang och att erbjuda högkvalitativa, goda och ekologiskt odlade tesorter. Fler intressanta smaker kommer lanseras framöver.

####

Mighty Leaf Tea är en föregångare när det gäller, högkvalitativa, ekologiskt odlad te på hela blad. Företaget grundades som ett fashionabelt tehus i San Fransisco i mitten av 1990-talet av det äkta paret Gary Shinner och Jill Portman. Paret har ända sedan starten varit inriktade på att själva spåra upp, selektera och köpa in de finaste tesorterna på hela teblad från hela världen. Så snart möjlighet finns ställer de om till ekologiskt odlat. Företaget har utvecklat en unik tepåse, tillverkad av en majstärkelse och hopsydd med en oblekt bommullstråd. Tepåsen är biologiskt nedbrytbar och har vunnit pris för "Bästa nya innovativa förpackning". Påsarna fylls med hela teblad, frukt, örter etc som är för stora för vanliga tepåsar. Mängden är helt rätt för en servering, ca 4 dl te.

Läs mer på www.mightyleaf.se