TV 4 AB

Ännu mer lokala nyheter i TV4

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2004 14:16 CEST

Som tidigare aviserats förlängs de dagliga lokala nyhetssändningarna klockan 18.05 med 2 minuter från och med den 11 oktober. TV4 utreder även en fördubbling av sändningstiden till en halvtimme, det vill säga lika lång som riksnyhetssändningen klockan 19.00.

Dessutom kommer de tidiga lokala nyhetssändningarna att utökas med ytterligare 9 minuter per dag. Detta ska ske genom att sändningarna klockan 06.35, 07.35 och 08.35 förlängs med 1 minut vardera samt att ytterligare en nyhetssändning införs klockan 09.30 med såväl lokala nyheter som riksnyheter. De lokala nyhetssändningarna på vardagsmornarna blir därmed 6 minuter långa. MBL-förhandlingar kring detta har inletts.

- Det här är ett bevis på att de lokala nyheterna är en central del av TV4:s nyhetsutbud och det stärker vår position ytterligare, säger Josefin Ziegler, redaktionschef på TV4 Sverige.

Ett nytt halvtimmeslångt lokalt nyhetsmagasin kommer att sändas varje lördag med start i november. Programmet ska bestå av material från TV4:s samtliga 16 lokal-tv-stationer och därmed ökar TV4:s lokala närvaro ytterligare samtidigt som tittarnas insikt i vad som händer runt om i Sverige fördjupas.

Totalt ökar mängden lokala nyheter i TV4 med cirka 75 minuter per vecka.

För mer information kontakta Josefin Ziegler, redaktionschef TV4 Sverige, 0709-26 81 71.