OLIKA

ÄNNU MER OLIKA

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 23:05 CEST

Det började 2007 med en mindre förlagsboom när både OLIKA förlag och Vilda rivstartade som första barnboksförlag med en uttalad vision rörande jämställdhet och jämlikhet. Reaktionerna lät inte vänta på sig - snart var en levande debatt igång i landet om kultur och ideologi, vilket gav eko utanför landets gränser (i text i t ex DN, i bild på t ex SVT och live på t ex Kulturhuset i Stockholm och utomlands på till exempel CNN och AFP).

Två år senare, 2009, gick OLIKA och Vilda ihop under det gemensamma namnet OLIKA förlag AB. Ambitionen var att skapa ett ännu starkare varumärke och att utöka verksamheten till att omfatta såväl skönlitteratur som pedagogisk litteratur. Skönlitteratur ges ut under varumärket OLIKA (bilderböcker, lättläst och kapitelböcker) och OLIKA Bilderpocket. Vilda står för den pedagogiska ådran med handledningar och verktygsböcker under namnet Vilda Verktyg.

”Vi vet att det behövs båda sortens böcker, och framförallt fortsätter vi att skapa riktigt bra böcker utan att ducka för det faktum att alla böcker bär med sig ett budskap baserat på normer och ideologi. Vi är stolta över att ta vårt uppdrag på allvar”, säger Karin Salmson.

OLIKA förlag har snabbt ökat sin utgivning och antalet samarbetspartners, där inte bara författare och illustratörer ingår utan även lektörer, forskare, litteraturvetare, genusvetare, pedagoger och barn.

”I dag kan vi erbjuda 29 inbundna barnböcker, 2 metodböcker,  1 pysselbok och 17 bilderpocket - totalt 49 böcker och dessutom en CD. Vi jobbar med sammanlagt 69 författare och illustratörer. I år presenterar 8 nya titlar till mässan och planerar fler släpp under hösten. Det känns väldigt roligt”, säger Marie Tomicic på OLIKA.

Bland de författare som tillkommit under året ser vi till exempel Eldsjälsprisvinnaren (Svenska barnboksakademin) Kalle Güettler som skapat Jag vill ha baklava! med danska Pia Halse.

OLIKA är också aktiva på andra sätt under mässan.

”Vi ser fram emot våra tre seminarier under mässan. Ett om fantasy, ett om pojkar i barnböcker och ett med Anna-Clara Tidholm om hennes hyllade bok Min familj”, säger Marie Tomicic.

OLIKA förlag - böcker ut & in

- ut med stereotyper - in med möjligheter

www.olika.nu