Svenska Ishockeyförbundet

Äntligen dags för junior-VM

Pressmeddelande   •   Apr 10, 2006 17:03 CEST

Nu ska det bli riktigt kul med junior-VM för J18 i Halmstad och Ängelholm den 12-22 april.

Senast vi hade en J18-turnering på den här nivån i Sverige var 1998 när den sista turneringen i junior-EM spelades i Mora.

Sverige gick till JEM-final mot Ryssland och behövde vinna med fyra (!) mål för att erövra JEM-guldet. Och ta mig sjutton lyckades inte också Sverige med detta. Det blev till slut svensk seger med 5-1 inför 2 000 åskådare i Mora Ishall. Men det satt hårt inne. Målvakten Johan Asplund var så nervös matchen igenom. Jag har kanske aldrig sett en så nervös målvakt i en match. Jo, det skulle i så fall vara Tjeckoslovakiens Jiri Kralik i VM-finalen i Prag 1985 mot Kanada. Kralik skakade hela matchen och lagkamraterna fick åka och klappa om honom efter varenda avblåsning…

Okända då, stjärnor i dag

I det svenska guldlaget 1998 fanns spelare som var totalt okända då. Nu är dessa killar kända namn i hockeyvärlden. Eller vad sägs om nyblivna OS-guldmedaljörer som Christian Bäckman, Niklas Kronwall, Henrik Zetterberg, Henrik Sedin och Daniel Sedin. Spelare som numera har både NHL- och Tre Kronormeriter är Christian Berglund (som spelade en del i New Jersey Devils när de vann Stanley Cup 2002/2003), Tony Mårtensson, Mattias Weinhandl och Rickard Wallin. Det är roligt att ha fått se sådana kanonspelare redan innan de slagit igenom.

Vem slår igenom nu?

I årets junior-VM kommer blivande stjärnor att visa upp sig. Vilka kan det bli? Själv gissar jag att duktiga målvakterna Staffan Ridderwall, Djurgårdens IF, och Jhonas Enroth, Södertälje SK, snart spelar i Elitserien. Backen Niclas Andersén, Leksands IF, tar inom kort en fast plats i Leksands IF. Bland forwards dröjer det inte länge innan Tony Lagerström, Södertälje SK, är Elitseriemässig för att inte tala om stora Västeråstalangen Patrik Berglund, VIK Västerås HK, hur långt ska inte han kunna gå i sin hockeykarriär? En personlig favorit är snidaren och talangfulle teknikern Mario Kempe, MODO Hockey, som kan göra vad som helst med en puck. Jag skulle njuta av att få se honom få utrymme för att visa upp sin talang i detta junior-VM. Dessutom sist men inte minst finns det två stycken spelare som är ett år yngre än de andra: Mikael Backlund, VIK Västerås HK, och Joakim Andersson, Frölunda HC, som båda är spelmotorer som är viktiga för detta JVM-lag.

Återigen, nu ska det bli kul att få avnjuta ett junior-VM live på plats i Sannarpshallen, Halmstad, och Ängelholms Ishall i Ängelholm. Denna högtid för hockeyälskare får man bara inte missa.

Biljetter till junior-VM kan beställas via telefon: 0431 - 44 54 90 eller via E-post till kansliet@roglebk.nu

Av Anders Feltenmark, Svenska Ishockeyförbundet, informationsavdelningen

SVENSKA ISHOCKEYFÖRBUNDET