West Coast Bryggeri AB

Äntligen en lågalkohols-Porter i Sverige

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2016 16:37 CET

Nu får Sveriges ölintresserade återigen ett kvalitetsalternativ i den lägre alkoholklassen när West Coast Bryggeri lanserar nyheten Göte-Porter 3.5. Ölen, som är framtagen tillsammans med Porter Drinkers Association (Portersällskapet), är en hantverksmässigt tillverkad Porter på 3.5 %, och därmed den första mikrobryggda Portern på svenska marknaden i folkölsklassen.

Sedan 2000-talet har Portern upplevt en liten renässans i Sverige, framförallt har många nystartade mikrobryggerier börjat tillverka Porter igen. Nästan alla har dock satsat på en alkoholstarkare variant. Med Göte-Porter 3.5 ska den luckan fyllas. Det är en hantverksbryggd Porter i klassisk stil. Med en mild, chokladig och lätt rostad smak är detta en dryck som passar lika bra till mat, i mat såväl som för sig själv.

Göte-Porter 3.5 lanseras med pompa och ståt lördagen den 26/11 i Stockholm och Göteborg av Portersällskapet tillsammans med Folkölsbutiken i Stockholm och Svenska Ölfrämjandet/ Haket i Göteborg.

- Detta är ytterligare ett led i den svenska folkölsrevolutionen. Det är väldigt spännande att kunna lansera en riktig kvalitets-Porter med låg alkoholhalt. Det finns ett stort sug efter en god Porter med låg alkohol, säger David de Courcy, marknads- och säljansvarig på West Coast Bryggeri.

- Vi är stolta över att kunna bidra till att sprida en ny Porter till svenska folket och ge dem möjlighet att dricka mer Porter utan att öka alkoholintaget, säger Otto Lundell, Lord vice President i Porter Drinkers Association.

Göte-Porter 3.5 börjar säljas i välsorterade butiker i vecka 48 med rekommenderat försäljningspris på ca 19,90 för 33 cl.

Officiell lansering lör 26/1
Stockholm:Folkölsbutiken, Hornsgatan 42, kl. 14.00.
Göteborg: Haket Pub, Första Långgatan 32, kl. 17.00.

För mer information, vänligen kontakta:

David de Courcy, Marknads- och säljansvarig på West Coast Bryggeri,
david@westcoastbryggeri.com, tfn: 0739-66 77 11

Otto Lundell, Lord vice President i Porter Drinkers Association,
porterpedagog@gmail.com, tfn: 0708-12 58 02

West Coast Bryggeri är ett hantverksbryggeri från Göteborg som startade 2015. Vi skapar öl av högsta kvalitet i såväl klassiska ölstilar som de allra modernaste. Med 6 olika folköl på marknaden är vi ett av de ledande bryggerierna i Sverige inom lågalkoholsöl.

Porter Drinkers Association grundades 1937 och syftar till att sprida nyttjandet av Porter och värna om porterns historia, kulturella betydelse och höga tillverkningssätt. Man arrangerar bl.a. världens största porterfestival, Göteborg Porterfestival, i november månadudda år. www.porter.se /www.porterfestival.se