Bokförlaget Thorén & Lindskog AB

Äntligen: Mare Kandres storslagna debutverk i nyutgåva

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2018 02:21 CEST

I dag bjuder Thorén & Lindskog till releasefest på Göteborgs Litteraturhus. Mare Kandre heter författaren och bokens titel är I ETT ANNAT LAND. Ett debutverk som när det gavs ut 1984 var en smärre sensation.

På programmet står bland annat ett samtal med förlagsredaktören Rebecca Kjellberg (som i början av 90-talet skrev sin C-uppsats om Mare Kandre) och Björn Kohlström (som har skrivit efterordet till nyutgåvan).

Förläggaren Jörn Lindskog, som för tillfället befinner sig i Schweiz, där han i helgen deltog i ett scensamtal på Solothurns Litteraturdagar i samband med att Peter Stamm i söndags fick ta emot Solothurns litterturpris säger:

– Vi på Thorén & Lindskog är väldigt glada att vi har fått möjlighet att ge ut Mare Kandres fantastiska debutverk I ETT ANNAT LAND. Det är ju en bok som har varit svår att få tag på i 30 år nu. Det är roligt att få ge en ny generation läsare möjligheten att upptäcka en väldigt spännande, stor och unik författare.

Jörn Lindskog berättar att Mare Kandre som gick bort 2005 under sin livstid gav ut sammanlagt 11 verk, alla av väldigt hög klass, och avslutar:

– Thorén & Lindskog är ett förlag som tror på sprängkraften i litterära texter, och en dröm vore ju naturligtvis att kunna ge ut Mare Kandres samlade verk.

Om Bokförlaget Thorén och Lindskog

Bokförlaget Thorén & Lindskog ger ut publiktillvänd kvalitetslitteratur. Tyngdpunkten ligger på tyskspråkig skönlitteratur i svensk översättning, och så har vi en handfull svenska författare.

Jörn Lindskog på joern@tochl.se

Adresser