Stockholms Naturskyddsförening

Äntligen naturreservat men Stockholms Naturskyddsförening är kritiska

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2014 10:16 CEST

Stockholm ska få tre nya naturreservat, det presenterade Moderaterna och Centerpartiet häromdagen. Alliansen i Stockholms stad lovade att Kyrkhamn, Årstaskogen och Årsta holmar samt Älvsjöskogen skulle bli naturreservat under denna mandatperiod. Men det har dröjt ända till nu innan vi sett de konkreta förslagen på avgränsningar och skötselplaner.

• Vi välkomnar givetvis att man nu äntligen presenterar förslagen till de nya naturreservaten. Men vi är besvikna över att man inte tar med östra delen av Älvsjöskogen som faktiskt har högre biologiska värden än den västra delen säger Beatrice Sundberg, ordförande i Stockholms Naturskyddsförening. Det går helt emot vad man tidigare sagt när naturreservat i Älvsjöskogen diskuterats, det har aldrig varit fråga om att bara ta med ena halvan.

• Staden har valt märkliga avgränsningar av reservaten säger Anders Tranberg, vice ordförande i Stockholms Naturskyddsförening. Det tidigare förslaget på naturreservat i Årstaskogen gick ända fram till Gullmarsplan för att bevara det gröna sambandet med Hammarbyskogen och Nackareservatet, den goda tanken har man uppenbarligen helt bortsett från nu. Man undantar viktiga områden även i Kyrkhamn.

Beatrice Sundberg, ordförande, Stockholms Naturskyddsförening.073-719 91 33

Anders Tranberg, vice ordförande, Stockholms Naturskyddsförening, 073-7246307

Stockholms Naturskyddsförening är den största kretsen i Naturskyddsföreningen med ca 15 000 medlemmar. Naturskyddsföreningen är Sveriges största natur- och miljöorganisation och är partipolitiskt och religiöst obunden.