Lunds Studentsångare

Äntligen nytt konserthus i Lund

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2012 07:16 CEST

Lund har äntligen fått ett nytt konserthus - tack vare Lunds Studentsångare. Konserthuset ligger på Magle Stora Kyrkogata 4 i centrala Lund och premiärkonserten i huset med nytt namn hålls redan idag, i samband med Lund Choral Festival.

Konserthuslokalerna tillhörde tidigare Frälsningsarmén, men köptes av Lunds Studentsångare i slutet på år 2010. Sedan dess har kören totalrenoverat byggnaden, och idag kan kören därför bjuda in till lokalen som numera alltså går under namnet Magle Konserthus.

– Vi tröttnade på de eviga diskussionerna om ett konserthus i Lund och tog saken i egna händer. Vi har redan sett stort intresse för lokalerna och vår förhoppning är att huset kommer att fortsätta användas till många olika musikaliska arrangemang, säger Anders Bjerkén, ordförande för Lunds Studentsångare.

– Konsertsalen är ombyggd för att passa för vokalmusik. Trots att det finns över hundra körer i Lund har fram tills nu inte funnits någon riktigt lämplig lokal att ge konserter i. Men från och med idag är det ändring på det: Varsågod Lund, här har ni ett konserthus!, säger Anders Bjerkén.

Namnet Magle Konserthus blev det vinnande förslaget i den namntävling som kören arrangerade i våras. Första officiella konserten i Magle Konserthus sker idag, då Lunds Körfestival arrangerar den första av sju konserter i lokalerna under festivalveckan. Lunds Studentsångare deltar själva i festivalen med en konsert under tisdagkvällen.

Fakta om Magle Konserthus:
Byggår: 1899
Nyinvigning: 2012
Antal publikplatser: 150
Antal kvadratmeter: 300 m2
Används till: Hemvist för Lunds Studentsångare
Adress: Magle Stora Kyrkogata 4, Lund

För mer frågor och information, vänligen kontakta:
Anders Bjerkén
Ordförande, Lunds Studentsångare
ordforande@studentsangarna.nu
Tel: 0708-163125