Miljöpartiet de gröna

ÄNTLIGEN ÖVERSYN AV SMÅFÖRETAGARNAS SITUATION

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2006 16:04 CET

Ulf Holm, ansvarig ledamot i arbetsmarknadsutskottet välkomnar att regeringen nu äntligen agerar för småföretagarna. Speciellt med tanke på att det snart är två år sedan Miljöpartiet de Gröna gjorde gemensam sak med de fyra borgerliga partierna i riksdagen om en översyn om bland annat småföretagares rätt till a-kassa.

Då, för två år sedan, var såväl socialdemokraterna som vänstern emot ett tillkännagivande. Ulf Holm tycker det är bra att socialdemokraterna nu ändrat inställning och ser behovet av en översyn av socialförsäkringssystemen för småföretagarna.

- Inte en dag för sent! Det är anmärkningsvärt att det tagit två år för regeringen att göra det Miljöpartiet och de fyra borgerliga partierna krävde den 15 april 2004, men det är bra att det nu äntligen görs med tanke på småföretagens betydelse för Sverige, säger Ulf Holm.

- Ska människor våga starta företag och de ska ha en chans att växa så krävs att vi skapar ett tydligt regelverk där småföretagare inte diskrimineras, säger Ulf Holm.

Kontakt: Ulf Holm, 0705-76 26 49
Håkan Sundberg, politisk sekreterare, 08-786 57 54