Äntligen stoppas avvisningarna till Grekland

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2010 12:03 CET

Migrationsverket stoppar alla avvisningar av asylsökande till Grekland. Enligt Dublinförordningen ska en asylansökan prövas i det första EU-land man kommer till men det ges även möjlighet till undantag.

– Det är ett mycket välkommet beslut som Vänsterpartiet och asylrörelsen har kämpat för länge, säger Vänsterpartiets flyktingpolitiska talesperson Christina Höj Larsen.

– Det har krävts mycket uppmärksamhet och tryck utifrån för att stoppa avvisningarna. Under tiden har många människor avvisats till fruktansvärda läger och ett obefintligt asylsystem. Det visar att vi måste utöka möjligheten till undantag i Dublinförordningen. I grunden är den enda rimliga principen att asylsökande själva får välja vilket land deras ansökan ska prövas i.

– Problemet med omänskliga avvisningar enligt Dublinförordningen finns kvar. Det gäller till exempel avvisningar till Malta, inte minst av ensamkommande barn. Regeringen måste överge sitt motstånd till förslagen från EU-kommissionen om bättre möjligheter till tillfälliga stopp för avvisningar, säger Christina Höj Larsen.

För mer information:

Christina Höj Larsen, tfn. 0708 18 21 77.

Vänsterpartiets presstjänst, tfn 0706 20 00 64