Sigtuna Brygghus

Äntligen svensk kvalitetsbira på burk

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2013 09:00 CET

1 mars kommer Sigtuna East River Lager som enda svenska mikrobryggda öl på burk. Det är ett stort steg för Sigtuna Brygghus då ljus burköl dominerar Sveriges totala ölförsäljning. Sigtuna East River Lager har funnits på glasflaska sedan 2010 och bryggs hantverksmässigt i omgångar om 3000 liter.

Nu kommer succén Sigtuna East River Lager som enda svenska mikrobryggda öl på burk. Lanseringen är ett resultat av svenskarnas ökade intresse för craftbryggd kvalitetsöl. Den behändiga förpackningen gör även ölet tillgängligt för en större målgrupp då hela 68 procent av Systembolagets totala ölförsäljning består av ljus lager på burk. I USA finns exempelvis flera framstående mikrobryggerier som enbart tappar burkbira.

Sigtuna East River Lager har bryggts sedan 2010 och är en av Sigtuna Brygghus största framgångar. Inspirationen till ölet kommer från craftkulturen på amerikanska östkusten. Sigtuna East River Lager som hittills tappats på glasflaskor på 33 cl och 50 cl kompletteras nu med en aluminiumburk.

– Det är självklart jäkligt kul att få tappa min East River Lager på burk, säger Mattias Hammenlind som är bryggmästare på Sigtuna Brygghus. Det här kan bli hur stort som helst då mikobryggd burkbira är en självklarhet på mer mogna marknader så som USA och Storbritannien.

Sigtuna East River Lager doftar blommigt och i smaken finns toner av citrus och grape från humlet Cascade. Det finns även örtighet från humlet Hallertauer Mittelfrüh. Malten som används är bland annat av typen pilsner och ljus karamell.

Sigtuna East River Lager är ett riktigt mångsidigt öl som passar till allt från den butiksmarinerade grillbrickan och friterade burritos till kebabpizzan samt till det mesta inom drypande svensk husmanskost. Det sköna bettet i beskan gör att ölet skär igenom fetman i maten och ger en bra balans. Självklart går det utmärkt att hinka ölet på egen hand. Helst med Adrenaline O.D. eller Agnostic Front i lurarna - pionjärerna inom New Yorks hardcore punk på 80-talet.

Sigtuna East River Lager bryggs hantverksmässigt 3 000 liter åt gången vilket kräver ett flertal bryggningar för att kunna möta den förväntade efterfrågan. Lanseringen sker på Systembolaget 1 mars i cirka 260 butiker. Alkoholhalten är 5,2 procent och priset 15,90 exklusive pant. Artikelnumret är 1438-12.

För mer information kontakta:
Mattias Hammenlind, Bryggmästare Sigtuna Brygghus
Mobil: 0761-611560
Mail: mattias.h@sigtunabrygghus.se

Om Sigtuna Brygghus:
Sigtuna Brygghus är ett mikrobryggeri utanför Stockholmn som grundades 2005 av ett antal ölentusiaster. Verksamheten tog fart på allvar när Mattias Hammenlind anställdes som bryggmästare 2009 och tillsammans med bryggaren Emil Lindén. Mikrobryggeriet som har byggts ut i etapper har under de senaste två åren berikats med en ny buteljeringsanläggning, ett nytt bryggverk samt ett antal nya jäs- och lagertankar.

Produkterna säljs till Systembolaget och till restauranger. De öl som ännu inte finns i Systembolagets ordinarie sortimentet finns i beställningssortimentet och som ”lokalproducerade artiklar” på Systembolaget i Sigtuna, Märsta och Upplands Väsby. Dessa kan även beställas till valfri Systembolagsbutik utan kollikrav.

www.sigtunabrygghus.se