Intel Security

"Äntligen tar EU tag i cyberkriminalitet och hot"

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2012 10:22 CEST

Den 28/3 meddelade EU att man inrättar European Cybercrime Centre, en ny myndighet för att bekämpa cyberbrott inom EU. I februari presenterade McAfee och Bryssel-baserade SDA en omfattande rapport om hur väl rustade länder i Europa är för att bekämpa till exempel cyberterrorism.

McAfee har under det senaste åren tagit fram ett antal rapporter som belyser säkerhetsrisker och brister i samhälle och näringsliv där brottsligheten snabbt byter skepnad.

– Vi välkomnar detta initiativ från EU och hoppas att det ska bli en effektiv resurs när det gäller att samordna och effektivisera arbetet mot denna typ av brottslighet. Cyberkriminaliteten har inte några som helst nationella begränsningar, många bedrägerier kan genomföras i vilket land som helst – från vilket land som helst. Det gör koordineringen av brottsbekämpningen viktigare än någonsin, säger Fredrik Möller, chef för McAfee Norden och Baltikum.

För mer information, kontakta Fredrik Möller.

Om McAfee, Inc.

McAfee, ett helägt dotterbolag till Intel Corporation (NASDAQ: INTC), är världens största helt dedikerade IT-säkerhetsföretag. McAfee åtar sig att lösa även de svåraste säkerhetsutmaningarna globalt. Företaget levererar proaktiva och beprövade lösningar och tjänster som säkrar system, nätverk och mobila enheter världen över, vilket möjliggör för användare att koppla upp sig, surfa och handla säkrare på internet. Med hjälp av sin molnbaserade tjänst McAfee Global Threat Intelligence, som levererar hotdata, så kan McAfee utveckla innovativa produkter som möjliggör för hemanvändare, företag, offentlig sektor och tjänsteleverantörer att säkerställa att de efterlever regler och lagar och att deras information är skyddad, att avbrott förhindras, sårbarheter identifieras, och att deras säkerhet kontinuerligt övervakas och förbättras. http://www.mcafee.com