Eternity II

Är du en smart student? Pussla dig till 14 miljoner!

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2007 06:00 CEST

Är du en klurig student, skicklig matematiker eller bara intresserad av en möjlighet att dryga ut studiemedlet? I vilket fall kommer du att älska Eternity II, pusslet som är klurigare än alla andra pussel men som belönar den som lyckas lösa det först med hela 2 miljoner dollar.

Blir det återigen studenter som löser Eternity?
Oavsett om du är en penga-hungrig student som söker en möjlighet till att dryga ut studiemedlet, pusselälskare eller en obotlig tävlingsmänniska som gillar att utmana kurskamrater och vänner så är Eternity II ett underhållande tidsfördriv som sätter dig på prov. Eternity I släpptes 1999 och skapade ett stort intresse runt om i Europa. Först efter drygt 11 månaders flitigt pusslande lyckades två brittiska studenter lägga samtliga bitarna rätt och blev då 1 miljon pund rikare.

Vad är Eternity II och var hittar man pusslet?
Eternity II är ett utmanande och underhållande pussel där det gäller att lägga samtliga 256 pusselbitar så att ett unikt mönster framträder. Det finns flera tusen olika sätt att lägga pusslet på med flera korrekta lösningar som framträder när pusslet är färdigt. För mer information om hur pusslet funkar se bifogat produktblad. Den som löser pusslet först på rätt sätt vinner den fantastiska prissumman på 2 miljoner US dollar. Eternity II finns ute nu för försäljning hos leksakshandlare samt hos välsorterade varuhus och bokhandlare.

Vem kan lösa pusslet och tävla om prispengarna?
Eternity II kan i stort sätt lösas av alla mellan 5 och 100 år då man ej behöver vara läskunnig men pusslet förutsätter att man är intresserad av problemlösning. Dock ska man vara minst 18 år för att få delta i själva tävlingen om prissumman på 2 miljoner US dollar. Den korrekta lösningen är inlåst i ett bankvalv och konceptet väl försäkrat.

Vem står bakom Eternity konceptet?
Upphovsmannen till Eternity-konceptet är den välkända och smått excentriska skotska adelsmannen Christopher Monckton. Han är en innovativ entreprenör med ett förflutet som både redaktör för tidningen Today och som politisk rådgivare åt Margaret Thatcher. År 1999 lanserades det första Eternity pusslet som blev en stor framgång runtom i Europa, vinnarna var två brittiska Universitetsstudenter som då fick dela på 1 miljon pund. Bakom lanseringen av Eternity II står den erkända brittiska spel, pussel- och leksaksdistributören/tillverkaren Tomy. I Sverige distribueras spelet av Scanditoy AB som är ett helägt dotterbolag till Brio.

Hur gör man?
För mer information om pusslet och hur man deltar i tävlingen se bifogat produktblad eller besök www.eternityii.com (klicka sen på den svenska flaggan).

Pressinformation
Önskar du ett recensionsexemplar/testvariant av Eternity II, bildmaterial eller vill boka en intervju med pusslets skapare vänligen kontakta Katarina Hansson på Scanditoy 0479-19 513 alt. katarina.hansson@scanditoy.com eller Lisa Åkesson 0479-191 36 alt. lisa.akesson@scanditoy.com