Karin Viktoria

’Är du helt dum i huvudet – ska du bli smyckesdesigner? Borde inte du som är marknadsekonom ha ett seriöst jobb?’

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2011 10:04 CET

Ibland tar livet märkliga svängar… För 4 år sedan tog Ann-Sofie Lundqwists liv en ordentlig u-sväng. Utbildad marknadsekonom och just uppsagt från en tjänst hon blivit ”head-huntad” till satt hon på verandan till sitt hus för att förstå vad som just hänt och varför. Trött på att inte själv vara styrman på sin egen båt bestämde hon sig för att ta en time-out innan hon hoppade på nästa jobb. Hon bestämde sig för att koppla ifrån hjärnan och inte tänka och analysera så förbaskat mycket utan fokusera mer på vad hjärtat ville.

Att sitta och stirra rakt ut i trädgården funkar ett tag. Snart ropade händerna efter något. Hon letade fram en gammal virknål och ett garnnystan. Efter lite fnulande så var ringen Daisy född! Ingen blev mer förvånad än hon själv. Nu var dammluckan öppen!  Det bara vällde fram idéer - hon kunde nästan inte ens sova. Jösses, vad var det som hände? Har jag gått och burit allt detta inom mig?

Sakta sakta föddes så tanken: kunde det vara möjligt att starta sitt eget smyckes-märke? Och i sådant fall – skulle idéerna räcka till att göra en hel kollektion? Det visade sig inte vara något problem. 4 år senare kommer idéerna fortfarande i en strid ström.

Varför namnet Karin Viktoria? Jo, när hon först greppade virknålen där i trädgården kom hon ihåg att det var hennes farmor som lärt henne att virka en gång i tiden. Farmor hette Karin Viktoria. Hon har alltid tyckt väldigt mycket om sin farmor. Dessutom saknar hon sin farmor fortfarande, trots att det var flera år sedan hon gick bort.  Därför kändes det rätt och riktigt – ja helt självklart faktiskt, att döpa företaget efter henne.

Välkommen in på  www.karinviktoria.se för att se den nuvarande kollektionen. Ringen Daisy hänger fortfarande med – den har blivit en klassiker!

Ann-Sofie Lundqwist       info@karinviktoria.se

Karin Viktoria                    0709-390091