Världsnaturfonden WWF

Är uttern på väg tillbaka?

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2006 11:25 CET

Presskonferens
Tid: Onsdag 22 mars 2006, kl. 12.30 - 13.15 Hotell Storforsen,Bredsel 105, 40 km från Älvsbyn, Norrbotten.

Välkommen till utterspårning!
Tid: 22 mars 2006, kl. 10.00 - 12.00. Samling vid Storforsens hotell. Obs: Anmäl ditt intresse i förväg.

Den 22-23 mars anordnar Världsnaturfonden WWF, Länsstyrelsen i Norrbotten och Länsstyrelsen i Jönköping en nordisk utterkonferens i Storforsen i Norrbotten.

Syftet med konferensen är att diskutera utterns framtid i Sverige och Norden. Uttern var ett vanligt inslag i den svenska faunan fram till 1950-talet men minskade sedan kraftigt fram till 1980-talet. Nu verkar uttern vara på väg tillbaka vilket är glädjande. Men samtidigt finns hotbilden kvar och nya miljögifter dyker upp. På senare tid har ny kunskap om uttern i Sverige och de andra nordiska länderna kommit fram. WWF ger ut en ny rapport om utterns status i Sverige och Naturvårdsverket tar nu fram ett åtgärdsprogram för utter. På konferensen presenteras de senaste forskningsrönen. Det är nu dags att sammanfatta kunskapen och se framåt!

Välkommen till utterspårning!

Välkommen till presskonferens!
Tid: 22 mars 2006, kl. 12.30 - 13.15 på Hotell Storforsen, Bredsel 105, 40 km från Älvsbyn, Norrbotten.

För mer information:

Lennart Henrikson, biolog WWF, 070 - 378 56 13 Sofi Alexanderson, biolog WWF 073 - 652 97 09, Sofia Gylje, Länsstyrelsen i Norrbottens län, 070 - 311 22 04

För vägbeskrivning se hemsida www.storforsen-hotell.se eller beskrivning nedan.

Vägbeskrivning:
Hotell Storforsen ligger beläget i södra Norrbotten, vid foten av Europas största fors "Storforsen". Kör väg 374, 40 km från Älvsbyn och 90 km från Jokkmokk. 55 minuters bilväg från Luleå, Piteå och Boden. 2 timmmar från fjällvärlden- Arjeplog. Närmaste flygplats är Kallax- Luleå.

Marie von Zeipel, press officer
WWF-Sweden