Funäsdalsberget

Även länsstyrelsen ger klartecken till kabinlift från centrum i byn till toppen av Funäsdalsberget

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2008 08:56 CEST

Länsstyrelsen har avslagit två överklaganden och gett klartecken till den nya detaljplanen som bland annat innehåller en ny unik kabinlift från centrum i byn till toppen av Funäsdalsberget. Därmed står länsstyrelsen bakom den detaljplan som Härjedalens kommun tidigare godkänt och som är en av grundstenarna i storsatsande Funäsdalsbergets framtidsplaner.

- Länsstyrelsens snabba behandling och beslut är mycket glädjande. Kommunen och en bred majoritet står sedan tidigare bakom den nya detaljplanen och satsningen. Precis som länsstyrelsen skriver i sitt beslut så har även vi förståelse för att planen inte passar alla perfekt och för att det har funnits olika åsikter. Det är till och med så att debatten som varit har resulterat i en sammantaget bättre lösning. Vi som har valt att leva och verka här ser beslutet som en fantastisk möjlighet att fortsätta en klok och varsam utveckling av Funäsdalsberget och samtidigt skapa många arbetstillfällen och bra förutsättningar för framtiden, säger Kevin Kirk, vd Funäsdalens Alpina AB.

Inför förra säsongen presenterade Funäsdalsberget en rad nyheter med bland annat en ny 6-stolslift, 14 nya pister, nytt barnland och ny Fun Park. Nya Funäsdalsberget mottogs mycket positivt bland skidentusiaster och elitåkare och fick stort utrymme i nationell media. Inför årets säsong fortsätter man utvecklingen med nya pister och en ny Ski Lodge. Samtidigt påbörjas projekteringen av den nya kabinliften, som blir den första i Sverige i sitt slag att gå från centrum i byn till toppen av berget. En ny mötesplats med topprestaurang ligger också i planerna.

- Med kabinliften binder vi ihop byn och berget på ett enastående sätt och gör berget tillgängligt för alla, även utanför den alpina säsongen, vilket har varit viktigt för oss. Miljön och upplevelserna på berget ska förstås vara nåbara även om man har funktionshinder eller om man med ålderns rätt tycker att utförsåkning inte är det viktigaste i världen. Min förhoppning är att detta ger alla arbetsro så att vi gemensamt kan fokusera på framtiden och det som är bra för Funäsdalen, säger Kevin Kirk.

För ytterligare information kontakta:
Kevin Kirk, vd Funäsdalens Alpina AB, tfn 070-600 98 61.
Bilder för fri publicering: www.funasdalsberget.se

Funäsdalsberget AB, som har sitt säte i Funäsdalen, bildades under våren 2006 då man förvärvade Funäsdalsberget av Funäsdalsberget AB. Ägarna består av skidälskande entreprenörer som har sitt hjärta här i Funäsdalen och cirka 40 Funäsdalsbor, som genom det gamla bolaget är delägare i Funäsdalens Alpina. I mitten av december invigdes Nya Funäsdalsberget med bland annat en ny 6-stolslift och 14 nya nedfarter. Målet är att skapa ett av Sveriges bästa områden för skidupplevelser. Totalt beräknar man att investeringarna i Funäsdalsberget kommer att uppgå till cirka 1 miljard kronor fram till 2013.